nmathioud for ProslipsisGR - Widget





ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Οργάνωση - Διοίκηση Επιστροφή    
Οι θέσεις της ΟΛΜΕ για την τεχνολογική εκπαίδευση (8/2/06)


Ο.Λ.Μ.Ε.
Ερμού & Κορνάρου 2
ΤΗΛ: 210 32 30 073
– 32 21 255
FAX: 210 32 27 382 – 33 11 338
www.olme.gr
e-mail: olme@otenet.gr

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 8/2/2006

Οι θέσεις της ΟΛΜΕ σχετικά με τις εξαγγελίες του ΥΠΕΠΘ για την ΤΕΕ

Σε αντίθεση με τις πραγματικές ανάγκες της νέας γενιάς της πατρίδας μας και τις προτάσεις του συνδικαλιστικού κινήματος των εκπαιδευτικών (της ΟΛΜΕ) για την ουσιαστική αναβάθμιση της Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης βρίσκονται οι κυβερνητικές εξαγγελίες. Ταυτόχρονα, τις χαρακτηρίζει μεγάλη προχειρότητα στο σχεδιασμό.

Οι εξαγγελίες αυτές οδηγούν σε ένα ακόμη πιο συντηρητικό σχολείο, αυξάνουν τη μαθητική διαρροή και ετοιμάζουν πελατεία για τα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ.

Η διαφημιζόμενη ισοτιμία του Επαγγελματικού Λυκείου με το Γενικό Λύκειο παραμένει στα χαρτιά χωρίς πρακτικό αντίκρισμα. Προϋπόθεση για μια τέτοια ισοτιμία είναι η θεσμοθέτηση 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης που θα παρέχει στέρεη και ολοκληρωμένη γνώση και θα χωράει όλα τα παιδιά. Πρόκειται για θεμελιώδες αίτημα που διεκδικεί η εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά η κυβέρνηση το παραπέμπει στις καλένδες.

Η συνεχιζόμενη, άλλωστε, οικονομική ασφυξία της εκπαίδευσης, καθώς το ποσοστό των δαπανών που προβλέπει ο προϋπολογισμός για την παιδεία επί του Α.Ε.Π. βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο ανάμεσα σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, δείχνει πως οι αλλαγές γίνονται «στου κασίδη το κεφάλι», χωρίς καμιά πρόνοια για την αναγκαία χρηματοδότηση. Είναι όμως αυτονόητο ότι μόνο με εξαγγελίες δε χτίζεται παιδεία και ιδιαίτερα τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση. Είναι χαρακτηριστικό πως για ακόμη μία φορά οι «αλλαγές» γίνονται στην κορυφή της εκπαιδευτικής πυραμίδας, είναι αποσπασματικές και διόλου δε λαμβάνεται μέριμνα για το σύνολο της δωδεκαετούς φοίτησης, ούτε καν για το σύνολο της λυκειακής βαθμίδας.

Πιο συγκεκριμένα, με τις προτάσεις του ΥΠΕΠΘ για δημιουργία Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) αλλά και Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ), τις οποίες μάλιστα θα μπορούν να ιδρύουν και άλλα υπουργεία πλην του Παιδείας, συνεχίζεται και διευρύνεται η πολυδιάσπαση της πολύπαθης Τεχνικής – Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Έτσι, εκτός από τη διατήρηση του διχασμού των μεταγυμνασιακών σπουδών σε Λύκειο και Τ.Ε.Ε., τώρα έχουμε μία νέα διχοτόμηση της Τ.Ε.Ε. σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. Η κατεύθυνση προς την οποία οδηγούν αυτές οι προτάσεις είναι ακριβώς η αντίθετη από την καθιέρωση 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, που έχει υποσχεθεί και η ίδια η κυβέρνηση. Είναι φανερό, λοιπόν, ότι η 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά δίνει τη θέση της σε σχολές στενής και ευέλικτης κατάρτισης (ΕΠΑΣ) με αδιευκρίνιστο περιεχόμενο και αβέβαιο μέλλον, χωρίς καμιά επαγγελματική κατοχύρωση. Το Υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση με αυτό τον τρόπο επιδιώκουν να ωθήσουν πιο συστηματικά τα παιδιά τα οποία προέρχονται από χαμηλές εισοδηματικές τάξεις στην υποβαθμισμένη δημόσια και ιδιωτική κατάρτιση (ΙΕΚ, ΚΕΚ) από τα δεκαπέντε τους χρόνια προετοιμάζοντας έτσι τους αυριανούς απασχολήσιμους.

Επίσης, με τις προτάσεις του ΥΠΕΠΘ περιορίζεται ακόμα περισσότερο (και μάλλον δραματικά) η ήδη κουτσουρεμένη δυνατότητα πρόσβασης των αποφοίτων της ΤΕΕ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού τόσο οι μαθητές/μαθήτριες των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) όσο και οι μαθητές/μαθήτριες των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) που ολοκληρώνουν την ειδικότητά τους στην Γ΄ τάξη - που προφανώς θα είναι και η πλειοψηφία - αποκλείονται τελείως από την πρόσβαση σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ. Μόνο ένα μικρό τμήμα των μαθητών του ΕΠΑΛ, αυτοί που θα διδάσκονται στη Γ΄ τάξη μαθήματα γενικής παιδείας, αντί ειδικότητας, τα οποία «θα είναι ίδια προς τα διδασκόμενα στα Γενικά Λύκεια», θα έχουν δικαίωμα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ακόμη, όμως, και για τους μαθητές αυτούς η πρόσβαση σε ΑΕΙ - ΑΤΕΙ γίνεται εξαιρετικά δύσκολη, επειδή θα συμμετέχουν σε κοινές με τους συμμαθητές τους του Γενικού Λυκείου εξετάσεις, ενώ θα υστερούν σημαντικά σε σύγκριση μαζί τους, αφού θα έχουν παρακολουθήσει από την Α ΄τάξη του ΕΠΑΛ διαφορετικό πρόγραμμα σπουδών (τα μαθήματα γενικής παιδείας στην Α΄ και στη Β΄ θα διδάσκονται πολύ λιγότερες ώρες). Θα εφαρμόζονται, δηλαδή, «δύο μέτρα και σταθμά» στο όνομα της αναβάθμισης της ΤΕΕ!

Σκόπιμη προχειρότητα στο σχεδιασμό δείχνει, εξάλλου, η πρόβλεψη πως «οι μαθητές του Γενικού Λυκείου προαγόμενοι στη Β΄ Τάξη θα μπορούν να εγγράφονται στην Β΄ Τάξη του ΕΠΑΛ, μετά από παρακολούθηση ειδικού εντατικού προγράμματος κατά το 1ο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου σε ειδικά τμήματα υποδοχής». Δηλαδή, η μισή περίπου ύλη ενός ολόκληρου έτους, που θα είναι διαφορετική στο ΕΠΑΛ από ό,τι στο Γενικό Λύκειο, θα διδάσκεται σε 15 ημέρες!! Μόνο ως σχεδιασμός επί χάρτου μπορεί αυτό να θεωρηθεί. Πώς είναι δυνατόν το μισό περίπου πρόγραμμα σπουδών μιας ολόκληρης χρονιάς να διδαχθεί σε ένα «ταχύρυθμο πρόγραμμα»; Πότε, πού και σε ποια ωράρια;

«Προβληματικός» είναι, επίσης, ο σχεδιασμός που αφορά τα επίπεδα των επαγγελματικών προσόντων που απονέμονται στους απόφοιτους, εφόσον δεν λαμβάνεται υπόψη ούτε η νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (2005/36/ΕΚ), η οποία έχει ήδη τεθεί σε ισχύ και προβλέπει ότι «το επίπεδο β αντιστοιχεί σε πιστοποιητικό που βεβαιώνει επιτυχή ολοκλήρωση κύκλου σπουδών δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης» και «το επίπεδο γ αντιστοιχεί σε δίπλωµα που πιστοποιεί ότι ολοκληρώθηκε επιτυχώς… εκπαίδευση µεταδευτεροβάθµιου επιπέδου, διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους». Δημιουργεί δε μεγάλα ερωτηματικά, στα οποία πρέπει οι συντάκτες των προτάσεων να απαντήσουν, πώς είναι συμβατό όχι μόνο με την παραπάνω οδηγία αλλά και με την κοινή λογική, τόσο οι μαθητές των ΕΠΑΣ όσο και οι μαθητές των ΕΠΑΛ με τα ίδια χρόνια σπουδών μετά την πρώτη λυκείου να λαμβάνουν διαφορετικά επίπεδα επαγγελματικών προσόντων. Και το περισσότερο τραγελαφικό είναι πως οι μαθητές των ΕΠΑΣ με περισσότερα μαθήματα ειδικότητας λαμβάνουν κατώτερα επαγγελματικά προσόντα («επιπέδου 2») από τους μαθητές των ΕΠΑΛ, οι οποίοι, με λιγότερα μαθήματα ειδικότητας και περισσότερη γενική παιδεία, λαμβάνουν ανώτερα επαγγελματικά προσόντα «επιπέδου 3»!

Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του ΥΠΕΠΘ, «η μετατροπή των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων σε Επαγγελματικά Λύκεια θα γίνει σταδιακά από την Α΄ Τάξη για το σχολικό έτος 2006-2007». Με ποια προετοιμασία όμως θα γίνει αυτό, όταν ακόμα ούτε οι νομοθετικές ρυθμίσεις δεν έχουν προωθηθεί; Με τι προγράμματα και βιβλία; Πότε θα ενημερωθούν οι μαθητές, οι γονείς τους και οι εκπαιδευτικοί; Πότε θα γίνει ένας ουσιαστικός διάλογος με την ΟΛΜΕ, όπως και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ έχει υποσχεθεί; Δεν οφείλει το ΥΠΕΠΘ να δώσει στη δημοσιότητα το πλήρες κείμενο του νομοσχεδίου και το σύνολο των αλλαγών που προτείνει; Μήπως η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ εμπνέεται από το δόγμα «προχωρούμε και βλέπουμε και ό,τι προκύψει;»…

Αδιευκρίνιστες, εξάλλου, παραμένουν στην πρόταση του ΥΠΕΠΘ πολλές σημαντικές πλευρές των επιχειρούμενων αλλαγών. Για παράδειγμα, δεν γίνεται καμία σαφής και επαρκής αναφορά στον καθορισμό των Κύκλων, των Τομέων και των Ειδικοτήτων, δηλαδή δεν καθορίζεται πόσοι και ποιοι τομείς καθώς και ειδικότητες θα λειτουργήσουν, με συνέπεια να δημιουργείται και κλίμα ανασφάλειας και αβεβαιότητας για τους εκπαιδευτικούς.

Σημειώνουμε, επίσης, πως το ΥΠΕΠΘ συνεχίζει να κωφεύει στις επανειλημμένες προτάσεις της ΟΛΜΕ να ληφθούν άμεσα μέτρα ενίσχυσης της ΤΕΕ για την φετινή χρονιά, τόσο για τη βελτίωση της υλικοτεχνικής και εργαστηριακής υποδομής, όσο και για την στήριξη του έργου των εκπαιδευτικών. Στην κατεύθυνση αυτή επιμένουμε ότι πρέπει να προωθηθούν άμεσα τροποποιήσεις στο άδικο εξεταστικό σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων για την πρόσβαση των αποφοίτων των ΤΕΕ στα ΤΕΙ. Οι σχετικές τροποποιήσεις πρέπει να διευρύνουν τις επιλογές των μαθητών και να αυξάνουν τις θέσεις που διατίθενται για τους αποφοίτους των ΤΕΕ.

Επισημαίνουμε για μια ακόμη φορά ότι, για να έχει θετικό χαρακτήρα οποιαδήποτε αλλαγή στην ΤΕΕ, προαπαιτούμενα είναι μια γενναία χρηματοδότηση κυρίως των σύγχρονων υποδομών (κτιριακών, υλικοτεχνικών και εργαστηριακών), επαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών (παιδαγωγική και επαγγελματική), κατοχύρωση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα του συστήματος εκπαίδευσης και κατάρτισης στο σύνολό του, και η διασφάλιση της μόνιμης εργασιακής σχέσης των εκπαιδευτικών, χωρίς μείωση των θέσεων εργασίας με πρόσχημα την κατάργηση ειδικοτήτων.

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα και η ΤΕΕ δεν αντέχουν άλλους αρνητικούς πειραματισμούς.

Τι πρέπει να γίνει
Πιστεύουμε ότι το ΥΠΕΠΘ οφείλει να προωθήσει τις λύσεις εκείνες, που θα αντιμετωπίζουν θετικά τα χρόνια συσσωρευμένα προβλήματά της ΤΕΕ. Αυτό πρέπει να γίνει με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα, ώστε να προετοιμαστεί κατάλληλα η εφαρμογή του νέου τύπου λυκείου από τη σχολική χρονιά 2006-7. Εκτιμάμε ότι, αν για μιαν ακόμη φορά δεν εξελιχθούν έτσι τα πράγματα και τελικά οδηγηθούμε στη λειτουργία ενός νέου τύπου σχολείου πρόχειρα και χωρίς υποδομή, αλλά και χωρίς ουσιαστική συζήτηση με εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές, αυτή η εξέλιξη θα αυτοϋπονομευθεί ακόμη και στη περίπτωση που θα είχε θετικά χαρακτηριστικά.

Θέλουμε, επίσης, να τονίσουμε για ακόμη φορά ότι σε καμιά περίπτωση δεν θα δεχθούμε, με πρόσχημα την κατάργηση ειδικοτήτων, να μειωθούν οι θέσεις εργασίας και συνάδελφοί μας να περιέλθουν σε κατάσταση εργασιακής αβεβαιότητας. Απαιτούμε με τις όποιες αλλαγές, να κατοχυρώνεται ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης και της κατάρτισης, καθώς και οι οργανικές θέσεις και η μόνιμη σχέση εργασίας των εκπαιδευτικών της ΤΕΕ.

Τέλος, για μια ακόμη φορά, θέλουμε να σημειώσουμε πως το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να δώσει άμεσα στη δημοσιότητα τις προτάσεις του για όλα τα θέματα δομής και περιεχομένου όχι μόνο της τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης αλλά συνολικά της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στο πλαίσιο της καθιέρωσης της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης (αυτονομία λυκείου, πρόσβαση την τριτοβάθμια εκπαίδευση, περιεχόμενο σπουδών κ.ά.).

Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ σκοπεύει, με αίσθημα ευθύνης προς τον κλάδο μας αλλά και τους μαθητές και τους γονείς τους, να συνεχίσει και να διευρύνει τη συζήτηση, με κάθε πρόσφορο τρόπο, για το παρόν και το μέλλον της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Με απόφαση του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ έχει ήδη συσταθεί ομάδα εργασίας για την περαιτέρω μελέτη του θέματος. Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ καταθέτει σε αυτή τη συζήτηση τις πρόσφατες προσεγγίσεις του κλάδου μας (αποφάσεις της Γ.Σ. των προέδρων των ΕΛΜΕ και του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ). Καλούμε τους εκπαιδευτικούς της ΤΕΕ αλλά και όλο τον εκπαιδευτικό κόσμο να λάβουν μέρος σε αυτή την ευρεία δημοκρατική διαδικασία με στόχο τη διασφάλιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών και μαθητριών μας.

Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ καλεί την κυβέρνηση να μην προχωρήσει στην κατάθεση αυτού του απαράδεκτου νομοσχεδίου. Σε περίπτωση που η κυβέρνηση επιμείνει στην κατάθεσή του, έχουμε, ήδη, αποφασίσει να προχωρήσουμε σε άμεση και δυναμική κινητοποίηση του κλάδου με αίτημα τη μη ψήφισή του.

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, mail: info@proslipsis.gr
©  2004-2020  proslipsis.gr, All rights reserved