ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Οργάνωση - Διοίκηση Επιστροφή    
Η ΟΛΜΕ για το νομοσχέδιο στελεχών εκπαίδευσης (12/5/06)


ΟΛΜΕ
Ερμού & Κορνάρου 2
ΤΗΛ: 210 32 30 073 – 32 21 255
FAX: 210 32 27 382 – 33 11 338
www.olme.gr
e-mail: olme@otenet.gr


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ 12.5.2006


ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ σε συνεδρίασή του με αντικείμενο την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης προχώρησε σε μια πρώτη συζήτηση του νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή πρόσφατα και κατέληξε στις εξής διαπιστώσεις και συμπεράσματα.

Ο κλάδος μας ήταν και είναι αντίθετος σε πολιτικές που αντιμετωπίζουν το κράτος και ιδιαίτερα το χώρο της διοίκησης της εκπαίδευσης σαν κομματικό φέουδο. Στο πλαίσιο αυτό, η ΟΛΜΕ πάντοτε αγωνιζόταν και εξακολουθεί να αγωνίζεται για τη διαμόρφωση ενός νέου αντικειμενικού, διαφανούς, αδιάβλητου, δημοκρατικού και, εντέλει, αξιόπιστου θεσμικού πλαισίου επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης, ώστε να είναι αδύνατος ο κομματικός έλεγχός της.

Το σχέδιο νόμου για τα Στελέχη της Δημόσιας Εκπαίδευσης, που συζητείται στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, επιβεβαιώνει με αδιάψευστο τρόπο την πολιτική επιλογή της κυβέρνησης για κομματική άλωση και της διοίκησης της εκπαίδευσης. Την ίδια επιλογή είχαν, άλλωστε, όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις. Τα κόμματα εξουσίας επιδίωξαν και επιδιώκουν να χρησιμοποιήσουν με φεουδαρχική νοοτροπία το χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης και τις επιλογές στελεχών διαιωνίζοντας τον «ημετερισμό
».

Υπενθυμίζουμε ότι πριν δύο χρόνια, δηλαδή το καλοκαίρι του 2004, η πολιτική αυτή αναδύθηκε εμφατικά μέσω του νόμου Παυλόπουλου – Γιαννάκου. Ειδικότερα, στο χώρο της εκπαίδευσης, τοποθετήθηκαν εν μιά νυκτί, με το πρόσχημα των δήθεν αξιοκρατικών επιλογών, «προσωρινά διευθυντικά στελέχη» με αμιγώς κομματικά κριτήρια και σκοπιμότητες. Οι διαδικασίες που εφαρμόστηκαν τότε για τους «προσωρινούς» προϊσταμένους και καταγγέλθηκαν από την Ομοσπονδία μας ως προσβλητικές για τους ίδιους τους υποψήφιους, αδιαφανείς και αναξιοκρατικές, ισοδυναμούσαν στην πράξη με κομματικούς διορισμούς. Η πολιτική αλλά και νομοθετική δέσμευση της Κυβέρνησης ότι η θητεία των «προσωρινών» θα ήταν περιορισμένη (μέχρι 31/8/05) και όχι μακρότερη του ενός (1) έτους, προκειμένου να θεσμοθετηθούν - υποτίθεται - αξιοκρατικά κριτήρια και διαδικασίες, αποδείχθηκε ότι ήταν επικοινωνιακό τρικ κι αυταπόδεικτο ψεύδος. Γιατί η δέσμευση αυτή όχι μόνο δεν τηρήθηκε, αλλά τον Αύγουστο του 2005 με μια απαράδεκτη ρύθμιση η κυβέρνηση μετέτρεψε τους προσωρινούς προϊσταμένους σε «αορίστου χρόνου»,
ενώ σήμερα το προτεινόμενο νομοσχέδιο στοχεύει, ουσιαστικά, στη μονιμοποίησή τους.

Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΠΘ με τις διατάξεις που περιλαμβάνει έρχεται να επικυρώσει νομοθετικά τους επιλεκτικούς «διορισμούς» των «ημετέρων» προϊσταμένων του 2004. Η κυβέρνηση επιδιώκει να δομήσει μια νέα, ασφυκτικά ελεγχόμενη, διοικητική πυραμίδα, ώστε στο επόμενο χρονικό διάστημα να προχωρήσει απρόσκοπτα στην αξιολόγηση – κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτικών και των σχολείων. Οι ρόλοι που θα επιβληθούν στα νέα στελέχη και τα κριτήρια επιλογής τους σχετίζονται πρωτίστως με την επιδίωξη για διοικητικό, παιδαγωγικό έλεγχο, και υποταγή του κόσμου της εκπαίδευσης στην κυρίαρχη «λογική»,
ενός σχολείου προσαρμοσμένου στις ανάγκες της νεοφιλελεύθερης αγοράς.

Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τις απαντήσεις της κας Υπουργού Παιδείας σε πρόσφατη συνάντησή της με την ΟΛΜΕ, το νομοσχέδιο αυτό θα εφαρμοστεί από την επόμενη σχολική χρονιά και οι «νέοι»
προϊστάμενοι θα αναλάβουν καθήκοντα το καλοκαίρι του 2007.

- Σύμφωνα με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου οι δήθεν «εξετάσεις» του ΑΣΕΠ αποτελούν μια πλήρως ελεγχόμενη, αδιαφανή και προσχηματική διαδικασία, αφού την όλη συγκρότηση και λειτουργία της σχετικής επιτροπής διατηρεί υπό τον απόλυτο έλεγχό της η κ. Γιαννάκου. Έτσι, οι «εξετάσεις» αυτές αποτελούν ένα ακόμη χρήσιμο εργαλείο στην κατεύθυνση της υλοποίησης των στόχων του νομοσχεδίου. Ταυτόχρονα, το περιεχόμενο και οι διαδικασίες των «εξετάσεων»
απαξιώνουν τα υποψήφια στελέχη της εκπαίδευσης και προσβάλλουν την προσωπικότητα και την εκπαιδευτική υπόστασή τους.

Το νομοσχέδιο προβλέπει επανάκριση μετά την 4ετή θητεία όσων θα επιλεγούν και όχι νέα επιλογή, ανοικτή σε όσους έχουν τις προϋποθέσεις και επιθυμούν να επιλεγούν μέσα από νέα προκήρυξη θέσεων. Ουσιαστικά, καταργεί τη θητεία και καθιερώνει τη μονιμότητα αυτών των στελεχών, επιλογή που βρίσκει κατηγορηματικά αντίθετη την Ομοσπονδία και την εκπαιδευτική κοινότητα ευρύτερα.

Αυξάνει τον απαιτούμενο ελάχιστο χρόνο εκπαιδευτικής υπηρεσίας για συμμετοχή των ενδιαφερομένων στη διαδικασία της επιλογής από 10 στα 20 χρόνια, περιορίζοντας δραστικά τον αριθμό των υποψηφίων που διαθέτουν σχετική εμπειρία, γνωρίζουν την εκπαιδευτική πραγματικότητα και επιθυμούν να είναι υποψήφιοι για θέσεις διοίκησης. Έτσι, οι συνέπειες είναι αρνητικές τόσο για την εκπαίδευση όσο και για τους έμπειρους συναδέλφους που φιλοδοξούν να υπηρετήσουν στις θέσεις αυτές.

Απαξιώνει σκόπιμα και αδικαιολόγητα την προηγούμενη διοικητική εμπειρία βαθμολογώντας τη με μια (1) μονάδα, μοριοδοτεί διπλά την εκπαιδευτική υπηρεσία (μια φορά ως εκπαιδευτική υπηρεσία και μια ως διδακτική εμπειρία) και μειώνει, σε σχέση με τα ισχύοντα, τη μοριοδότηση των επιστημονικών τίτλων, με αναπόφευκτη συνέπεια το σύνολο των μετρήσιμων αντικειμενικών κριτηρίων να είναι περίπου το ίδιο για το μεγάλο αριθμό των υποψηφίων, με αποκλίσεις μεταξύ τους της τάξης των 2 έως 5 μονάδων. Έτσι, με το τέχνασμα αυτό ισοπεδώνεται ο συνολικός αριθμός μετρήσιμων και αντικειμενικών μορίων στην κλίμακα των 22 έως 25 μορίων και τα πάντα κρίνονται στην προφορική συνέντευξη, από την οποία θα εξαρτηθούν απόλυτα οι όποιες επιλογές.

Η προφορική συνέντευξη, με βάση τις προβλέψεις της προωθούμενης σχετικής διάταξης (άρθρ. 8) είναι τελείως αναξιόπιστη και προσχηματική διαδικασία, ωστόσο, η συμμετοχή της στο σύνολό της βαθμολογίας των υποψηφίων θα είναι καθοριστική. Ειδικότερα, η συμμετοχή της στο τελικό αποτέλεσμα, αν ληφθούν υπόψη τα όρια των σταθερών και μετρήσιμων κριτηρίων και εκείνα της συνέντευξης, εκτιμάται σε ποσοστό από 60% έως 85%!

Παρενθετικά, σημειώνουμε ότι η αντίστοιχη πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών κ. Παυλόπουλου για συμμετοχή της προφορικής συνέντευξης στην όλη διαδικασία επιλογής προβλέπει συμμετοχή της συνέντευξης που κυμαίνεται για τους Τμηματάρχες και Δ/ντές της Δημόσιας Διοίκησης από 12,5% έως 25%.

Απαράδεκτες και φωτογραφικές είναι, επίσης, οι παρεκκλίσεις του άρθρ. 9, που εύγλωττα αποκαλύπτουν τον πραγματικό στόχο του νομοσχεδίου.

Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο του νομοσχεδίου αποτελεί ο τρόπος συγκρότησης των Συμβουλίων Επιλογής Προϊσταμένων και Σχολικών Συμβούλων. Και εδώ επιβάλλεται ο απροκάλυπτος έλεγχος των διαδικασιών από την πολιτική ηγεσία.

Η εκπαιδευτική κοινότητα βίωσε με οδυνηρό τρόπο και στο παρελθόν τα αποτελέσματα της λειτουργίας τέτοιων συμβουλίων, με πρόσφατο παράδειγμα τις επιλογές των «προσωρινών»
Διευθυντών και προϊσταμένων εκπαίδευσης το 2004. Το ίδιο σκηνικό, και μάλιστα, σε πιο κραυγαλέα εκδοχή επιχειρείται να στηθεί και τώρα, καθώς τα συμβούλια επιλογής με τέτοια συγκρότηση θα βρίσκονται υπό τον απόλυτο και ασφυκτικό έλεγχο της πολιτικής ηγεσίας.

Συμπερασματικά, όπως προκύπτει και από τα παραπάνω, οι θέσεις της ΟΛΜΕ για το σημαντικότατο αυτό θέμα βρίσκονται σε ευθεία αντίθεση με το περιεχόμενο του παρόντος νομοσχεδίου. Για τους λόγους αυτούς απορρίπτουμε το νομοσχέδιο αυτό, θεωρώντας ότι δεν αποτελεί βάση καμιάς συζήτησης σχετικής με το κεφαλαιώδες αυτό για την εκπαίδευση θέμα και απαιτούμε την απόσυρσή του.

Οι βασικές θέσεις της ΟΛΜΕ εδράζονται πάνω σε πάγιες δημοκρατικές αρχές και δεν σχετίζονται με την παρακολούθηση και τις εναλλαγές των κομμάτων εξουσίας. Εκεί ακριβώς βρίσκεται και η αξιοπιστία των θέσεών μας. Οι προτάσεις αυτές περιέχονται στο από 7/3/05 έγγραφό μας προς την ηγεσία του ΥΠΕΠΘ και είναι οι παρακάτω:

1. Τα στελέχη της εκπαίδευσης να επιλέγονται για τετραετή θητεία, η οποία θα λήγει ταυτόχρονα, για όλα τα στελέχη, στο τέλος της τετραετίας.

2. Το σύνολο των αξιολογικών μονάδων να διαμορφώνεται από τα μοριοδοτούμενα κριτήρια (τυπικά προσόντα), από τα συνεκτιμώμενα και από τη διαδικασία της συνέντευξης, η οποία όμως θα έχει μικρή συμβολή.

3. Για να είναι αξιόπιστη και ουσιαστική η διαδικασία της συνέντευξης, θα πρέπει να αξιολογούνται συγκεκριμένα κριτήρια με επιμέρους μοριοδότηση. Έτσι, θα περιορίζεται η αυθαίρετη και η μη ελέγξιμη υποκειμενική κρίση.

4. Να γίνεται διάκριση των μεταπτυχιακών τίτλων και των επιπλέον πτυχίων των κρινομένων, σε εκείνα που έχουν συνάφεια με τη θέση που διεκδικεί ο υποψήφιος / η υποψήφια και σε εκείνα που δεν έχουν. Για τα πρώτα να προβλέπεται ικανός αριθμός αξιολογικών μονάδων, ενώ τα άλλα να μοριοδοτούνται συμβολικά.

5. Η επιλογή των Υποδιευθυντών των σχολικών μονάδων να γίνεται από το Σύλλογο Διδασκόντων. Οι Υποδιευθυντές να τοποθετούνται σε όλες τις σχολικές μονάδες ανεξαρτήτως αριθμού τμημάτων.

6. Στα Συμβούλια Επιλογής Διευθυντών Εκπαίδευσης και Σχολικών Συμβούλων να μετέχουν εκπρόσωποι του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ.

7. Να καταργηθεί το 6ο διορισμένο μέλος (Σχ. Σύμβουλος) το οποίο μετέχει σήμερα στα Υπηρεσιακά Συμβούλια, όταν αυτά επιλέγουν τους Διευθυντές σχολικών των μονάδων.

8. Από τους πίνακες εξαιρούνται αυτόματα και με δικαίωμα veto του συνδικαλιστικού κινήματος όσα στελέχη ελέγχονται αποδεδειγμένα για αυταρχική συμπεριφορά.

9. Να δημιουργηθεί νέο νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο να παρέχει ουσιαστικότερες αρμοδιότητες στο σύλλογο διδασκόντων κάθε σχολείου.

10. Να υπάρξει δυνατότητα δευτεροβάθμιας κρίσης.

11. Σε κάθε περίπτωση τα μοριοδοτούμενα κριτήρια (τυπικά προσόντα) να έχουν καθοριστικό βάρος στις επιλογές στελεχών.

Επιμένουμε, τέλος, ότι πρέπει να αποσυρθεί το νομοσχέδιο αυτό και να διαμορφωθεί άμεσα ένα αξιόπιστο θεσμικό πλαίσιο, που θα είναι αποδεκτό από τις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και θα απαντά θετικά στην ανάγκη απαλλαγής της εκπαίδευσης από τα δεσμά του κομματικού ελέγχου.

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, email: info@proslipsis.gr , Τηλ: 6949244434
©  2004-2021  proslipsis.gr, All rights reserved