nmathioud for ProslipsisGR - Widget





ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Οργάνωση - Διοίκηση Επιστροφή    
ΠΑΣΟΚ: Κείμενο συνέντευξης για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και τράπεζες 6.11.08

 

ΠΑΣΟΚ
Ανακοίνωση Τύπου, Αθήνα, 6 Νοεμβρίου 2008

 

Ο πολιτικός εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Ανάπτυξης, Μιχάλης Χρυσοχοϊδής, ο εισηγητής ΚΤΕ Ανάπτυξης του Κινήματος, Απόστολος Κατσιφάρας και ο Γραμματέας του Τομέα, Φίλιππος Σαχινίδης, έδωσαν σήμερα συνέντευξη Τύπου για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και τον ρόλο των Τραπεζών.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης Τύπου:

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Κυρίες και κύριοι, οι ανακοινώσεις του Υπουργού Ανάπτυξης πριν από δυο μέρες για την εγγύηση και επιδότηση σε κεφάλαια κινήσεως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, μέσω του ΤΕΜΠMΕ, αποδεικνύουν όχι μόνο ερασιτεχνισμό αλλά και πλήρη άγνοια του θεσμού της εγγυοδοσίας.
Σε ό,τι αφορά της επιχειρήσεις, αποκλείονται χιλιάδες νέες δυναμικές και κερδοφόρες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δυνητικοί πελάτες του Ταμείου Εγγυοδοσίας μικρομεσαίων επιχειρήσεων αφού προϋπόθεση για να ενταχθούν στο εξαγγελθέν πρόγραμμα από τον Υπουργό Ανάπτυξης είναι η κερδοφορία τους τα τελευταία τρία έτη.
Έτσι, οι επιχειρήσεις που λειτουργούν στην χώρα για διάστημα μικρότερο των 3 ετών δεν εντάσσονται στα πλάνα του ΤΕΜΠΕ και επιχειρήσεις υγιείς και δυναμικές που δεν εμφανίζουν κερδοφορία σ’ ένα από τα τρία τελευταία χρόνια, αποκλείονται επίσης από το Ταμείο Εγγυοδοσίας.
Ποια είναι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ: Το ΠΑΣΟΚ έχει προτείνει την δημιουργία ενός νέου μηχανισμού υποστήριξης εγγυοδοσίας των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, ο οποίος θα περιλαμβάνει:
1) Πάγωμα των δανειακών υποχρεώσεων  πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων για το 2009.
2) Ελάφρυνση της φορολογικής επιβάρυνσης των πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων αλλά και των πολιτών, ή τριετή αναστολή κομβικών παραμέτρων της πρόσφατης φορολογικής μεταρρύθμισης. Προτείνεται κατάργηση του φόρου του 10%, επαναθεσμοθέτηση του αφορολόγητου αποθεματικού στις επιχειρήσεις.
3) Μέτρα θετικών διακρίσεων όπως
- ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις μόνο για μικρομεσαίες επιχειρήσεις. 
- δραστική απλούστευση της διαδικασίας έναρξης μιας επιχείρησης, προτάσεις τις οποίες κάναμε και την προηγούμενη εβδομάδα. 
- μείωση διαδικασιών αλλά και συγχώνευσή τους σε ένα επίπεδο Διοίκησης. 
- δημιουργία μιας πολυλειτουργικής Υπηρεσίας μιας τάσης για επιχειρήσεις έτσι ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους με την Δημόσια Διοίκηση και να εξυπηρετούνται γρήγορα οι πιθανοί επενδυτές.
4) Ταμείο Στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων ανάλογο με το Ταμείο Αναχρηματοδότησης όπως πρότεινε η κα Κατσέλη των Τραπεζών, που έχει ήδη όπως σας είπα, διατυπωθεί ως πρόταση. Και τα δύο θα μπορούσαν να ενταχθούν στα πλαίσια ενός Ταμείου Κρίσης με κάποια συγκεκριμένη χρονική διάρκεια.
5) Επέκταση του Ταμείου Εγγυοδοσίας μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων στις επιχειρήσεις του αγροτικού χώρου. Εδώ έχουμε ένα μεγάλο πρόβλημα διότι το κόστος παραγωγής αυξήθηκε τα τελευταία χρόνια κατά 22,9 ποσοστιαίες μονάδες και το ίδιο διάστημα οι τιμές των αγροτικών προϊόντων αυξήθηκαν κατά 14% περίπου.
Έρχομαι όμως στο κύριο θέμα για το οποίο γίνεται η σημερινή συνέντευξη από την πλευρά μάλιστα της νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή. Μετά τα επιχειρηματικά δάνεια, σειρά έχει η καταναλωτική πίστη, δάνεια δηλαδή και κάρτες, με τις Τράπεζες να προχωρούν σε νέες ανατιμήσεις, από 0,4 έως 2,5 ποσοστιαίες μονάδες. Από τις εξελίξεις αυτές πλήττονται και παλαιοί και νέοι πελάτες.
Στους τελευταίους, μιλώ για τους παλιούς πελάτες, ορισμένες Τράπεζες στέλνουν επιστολές με τις οποίες ανακοινώνουν ότι αλλάζουν μονομερώς τις ήδη υπογεγραμμένες συμβάσεις. Ταυτόχρονα προμήθειες που καταργήθηκαν με νόμο το καλοκαίρι, εξακολουθούν να χρεώνονται.
Μετά τις πρόσφατες αυξήσεις στα σταθερά και τα κυμαινόμενα επιτόκια των στεγαστικών δανείων, το ίδιο συμβαίνει σήμερα στα καταναλωτικά δάνεια και στις πιστωτικές κάρτες.
Στα καταναλωτικά δάνεια σταθερού επιτοκίου, εντοπίζεται άνοδος ακόμα και 2,5 ποσοστιαίες μονάδες. Στις πιστωτικές κάρτες τα επιτόκια αυξάνονται κατά 0,7% ενώ οι Τράπεζες ανεβάζουν τις ετήσιες συνδρομές. Η συνολική πλέον ετήσια επιβάρυνση ξεπερνά το 22%.
Η αύξηση των επιτοκίων δεν επηρεάζει μόνο αυτούς που θα πάρουν πιστωτική κάρτα από δω και στο εξής, αλλά και όσους ήδη έχουν κάρτα κι έχουν υπογράψει σχετική σύμβαση. Αυτές τις μέρες σας γνωστοποιούμε ότι  μεγάλη Τράπεζα ενημερώνει τους κατόχους πιστωτικών καρτών ότι θα προχωρήσει σε αυξήσεις επιτοκίων από 1ης Δεκεμβρίου, ενώ παράλληλα προχωρεί και σε αλλαγές στους όρους χρήσης των πιστωτικών καρτών.
Όπως βλέπετε στον πίνακα που θα πάρετε σε λίγο, με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η Ελλάδα βρίσκεται στην πρώτη θέση μεταξύ των χωρών της ευρωζώνης ως προς το ύψος των επιτοκίων σε καταναλωτικά δάνεια με 2 μονάδες υψηλότερα επιτόκια από τον μέσο όρο της ευρωζώνης και μια μονάδα για τις επιχειρήσεις. Εδώ υπάρχει ο σχετικός πίνακας που δείχνει όλες τις χώρες της ευρωζώνης, φαίνεται η ότι η Ελλάδα είναι 2 μονάδες πάνω στα καταναλωτικά δάνεια και μια μονάδα στα δάνεια προς τις επιχειρήσεις.

Επιτόκια για Καταναλωτικά Δάνεια σε ιδιώτες 
Euro area: 6.41, BE 5.48, DE 6.21, IE 6.44, GR 8.31, ES 6.55, FR 6.32, IT 6.82, CY 6.67, LU - , NL 5.67, AT 6.41, PT 8.01, SI 8.23, FI 5.97

Επιτόκια για δάνεια σε επιχειρήσεις
Euro area: 5.46, BE 5.14, DE 5.24, IE 6.21, GR 6.39, ES 5.64, FR 4.99, IT 6.08, CY 6.36, LU 5.43, NL 5.31, AT 5.29, PT 6.07, SI 5.97, FI 5.39

Είναι ενδεικτικό ότι ακόμα και μια Τράπεζα εδώ που επιχειρεί στην χώρα, ενώ τα τελευταία χρόνια προσέφερε το χαμηλότερο επιτόκιο στην αγορά, έχει εγκαταλείψει ήδη την πολιτική της φτηνής πιστωτικής κάρτας, και από 9%, τώρα έχει ξεπεράσει το 16%. Να σημειωθεί ότι τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος ήδη καταγράφουν αύξηση του κόστους των πιστωτικών καρτών σε σχέση με τις αρχές του χρόνου.
Και προσέξτε τώρα: Εδώ υπάρχει μια μεγάλη αντίφαση. Τ’ αναφέρουμε όλα αυτά γιατί η μεγάλη αντίφαση έχει να κάνει με το ότι ενώ την ίδια στιγμή που γίνονται όλα αυτά και αυξάνουν τα επιτόκια από 0,4% έως 0,7%,  το επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας έχει υποχωρήσει κατά 0,5% και αναμένεται όπως ξέρετε νέα μείωση σε λίγο καιρό, την επόμενη εβδομάδα μάλλον, από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και το Euribor να έχει πέσει στο 0,65% σε σχέση με τα υψηλά επίπεδα των τελευταίων 6 μηνών.
Αυτή είναι η αντίφαση, αυτή η αντινομία μεταξύ της συμπεριφοράς όλων των Τραπεζών στην Ευρώπη και των δικών μας Τραπεζών, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και των Τραπεζών στην χώρα. Δεδομένου δε ότι οι συμβάσεις των καρτών προβλέπουν σύνδεση των επιτοκίων με βασικούς δείκτες αναφοράς όπως είναι το επιτόκιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς είναι δυνατόν την στιγμή που οι δείκτες αυτοί υποχωρούν, το πραγματικό επιτόκιο της πιστωτικής κάρτας στην Ελλάδα ν’ ανεβαίνει με την κυβέρνηση παρατηρητή χωρίς να εφαρμόζει τους νόμους του ανταγωνισμού και της προστασίας του καταναλωτή.
Εκτός από τις αυξήσεις των επιτοκίων, οι Τράπεζες αποστέλλουν στους κατόχους πιστωτικών καρτών και νέες συμβάσεις. Επισημαίνουν στους πελάτες τους ότι τόσο τα επιτόκια –και αυτό επίσης είναι κρίσιμο στοιχείο που θέλουμε να σας αναφέρουμε- όσο και οι νέες συμβάσεις, θα ενεργοποιηθούν ύστερα από χρονικό διάστημα 40-50 ημερών.
Πρακτικά αυτό όμως δεν είναι εύκολο να γίνει. Πρέπει να μειώσει κανείς, να μηδενίσει την προηγούμενη πιστωτική του κάρτα, εξοφλώντας πλήρως το χρεωστικό υπόλοιπο, για να μπορεί να εφαρμόσει μια νέα σύμβαση; Κι εδώ έχουμε καταχρηστικές χρεώσεις που εξακολουθούν να χρεώνουν προμήθειες που έχουν καταργηθεί. Επίσης ένα σημαντικό θέμα.
Οι Τράπεζες εξακολουθούν να χρεώνουν τους πελάτες τους με έξοδα και προμήθειες που έχουν καταργηθεί προσφάτως, με Υπουργική Απόφαση αγνοώντας το νόμο για την προστασία του καταναλωτή. Το περασμένο καλοκαίρι το Υπουργείο Ανάπτυξης εξέδωσε απόφαση με την οποία καταργούσε 15 όρους για προμήθειες που είχαν κριθεί οριστικά ως παράνομες χρεώσεις στα Δικαστήρια, υπήρχαν δηλαδή δικαστικές αποφάσεις, υπήρχε νομολογία.
Συγκεκριμένα: Απαγορεύεται μια Τράπεζα να επιβάλλει προμήθεια σε περίπτωση που ο καταναλωτής κάνει ανάληψη μετρητών με την μορφή δανείου από πιστωτική κάρτα. Η χρέωση στην περίπτωση αυτή έφτανε και φτάνει μέχρι σήμερα μέχρι και τα 25 ευρώ.
Η έκδοση Υπουργικής Απόφασης για το θέμα αυτό, είναι μια διαδικασία που προβλέπεται από το νόμο για την προστασία του καταναλωτή. Οι Τράπεζες όμως εξακολουθούν να εφαρμόζουν την μέχρι σήμερα πρακτική τους αγνοώντας το νόμο και την Υπουργική Απόφαση. Ωστόσο η απόφαση ισχύει αλλά δεν εφαρμόζεται από τις Τράπεζες, παρανόμως, με την κυβέρνηση πάλι παρατηρητή.
Παράλληλα όλο και αυξάνονται οι κατασχέσεις λόγω πιστωτικών καρτών. Ό,τι συμβαίνει με το νόμο για την προστασία των καταναλωτών, εντοπίζεται με τις ισχύουσες διατάξεις για την προστασία των δανειοληπτών. Εδώ θέλω να σας δώσω ορισμένα στοιχεία.
  Σύμφωνα με το δελτίο δικαστικών δημοσιεύσεων, προκύπτει ότι την ώρα που απαγορεύονται οι πλειστηριασμοί κύριας κατοικίας για οφειλές έως 20.000 ευρώ, οι τράπεζες εξακολουθούν να βγάζουν συστηματικά στο σφυρί ακίνητα δανειοληπτών που χρωστούν μικροποσά.
Κάπως έτσι, κυρίες και κύριοι, μέσα σε πέντε μόλις χρόνια στο Ειρηνοδικείο Αθηνών οι συνολικές αιτήσεις κατασχέσεων, στεγαστικά και καταναλωτικά και πλειστηριασμών από 8 χιλιάδες το 2002 εκτοξεύθηκαν στις 40 χιλιάδες κατασχέσεις και πλειστηριασμούς το 2007.
Χαρακτηριστική είναι η εξέλιξη των φαινομένων και σε πανελλαδική κλίμακα. Το 2003 έγιναν περίπου 35 χιλιάδες κατασχέσεις και πλειστηριασμοί και το 2007 οι 35 χιλιάδες έγιναν 120 χιλιάδες πλειστηριασμοί. Για το 2008 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τις 150 χιλιάδες πλειστηριασμούς.
Ο νέος νόμος μπορεί να προβλέπει ότι δεν επιτρέπεται η κατάσχεση για οφειλές μέχρι 20 χιλιάδες ευρώ επί ακινήτων που αποτελούν την πρώτη και μοναδική κατοικία του οφειλέτη, πρακτικά όμως δεν ισχύει γιατί οι προϋποθέσεις που βάζει ο νόμος τον καθιστούν ανεφάρμοστο.
Συγκεκριμένα ο οφειλέτης πρέπει σε διάστημα 15 ημερών να καταθέσει ανακοπή όπως είναι γνωστό όσοι από σας είστε νομικοί, κατά του σχετικού τίτλου εκτέλεσης, που αυτό προϋποθέτει ένα κόστος στο Δικηγόρο περίπου 2 χιλιάδες ευρώ, δεν πρέπει να έχει εγγραφεί προσημείωση επί του ακινήτου και τρίτον ο οφειλέτης πρέπει να βρίσκεται αποδεδειγμένα και ανυπαίτια σε αδυναμία για τη εξόφληση, την εξυπηρέτηση της συμβατικής του υποχρέωσης.
Ποια είναι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ; Είναι προφανές ότι ούτε ο σημερινός νόμος, ούτε ο νόμος που ψήφισε η κυβέρνηση μπορούν να εξασφαλίσουν την προστασία των καταναλωτών και ειδικά όσων αντιμετωπίζουν πραγματικές δυσκολίες στην αποπληρωμή μικρών σχετικά χρεών.
Εάν κάποιος δυσκολεύεται να αποπληρώσει ένα μικρό χρέος, δεν είναι λογικό να μπορεί να δώσει σε Δικηγόρο 2 χιλιάδες ευρώ για να επιτύχει τη διακοπή του σχετικού τίτλου εκτέλεσης. Εάν κάποιος δεν μπορεί να ξεπληρώσει ένα μικρό χρέος είναι πολύ πιθανό ότι δεν έχει άλλο ακίνητο στη διάθεσή του πέρα απ΄ αυτό που κινδυνεύει να χάσει λόγω της κατάσχεσης.
Για την αποτελεσματική προστασία των χαμηλοδανειοληπτών κατά τη διάρκεια της χρηματοπιστωτικής κρίσης το ΠΑΣΟΚ προτείνει την αναστολή κατασχέσεων ακινήτων για χρέη μέχρι 20 χιλιάδες σε κάρτες και για ένα χρόνο από σήμερα.
Θέλω να αναφερθώ επίσης σε ένα ιδιαίτερα καυτό ζήτημα της εποχής μας, το οποίο θα οξυνθεί το επόμενο χρονικό διάστημα καθώς η επόμενη φούσκα που θα σκάσει, θα αφορά τις πιστωτικές κάρτες.
Οφείλουμε να επισημάνουμε στην κυβέρνηση ότι τους επόμενους μήνες πρόκειται να αυξηθεί η συχνότητα τέτοιων φαινομένων λόγω επιπτώσεων της πιστωτικής κρίσης. Το κόστος δανεισμού αυξάνεται, πολλοί θα χάσουν τη δουλειά τους και δε θα μπορούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.
Τα τελευταία χρόνια αποτελεί εξαιρετικά διαδεδομένη πρακτική η παραχώρηση χρεών σε εταιρείες εισπράξεων που αναλαμβάνουν την είσπραξη για λογαριασμό του δανειστή, δηλαδή της τράπεζας. Τέτοιες εταιρείες δραστηριοποιούνται σε μια γκρίζα περιοχή του νόμου, χωρίς θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας, χωρίς δημόσια επίβλεψη, υιοθετώντας ηθικά και ποινικά κολάσιμες ενέργειες και πρακτικές.
Ο εκφοβισμός, η άσκηση ψυχολογικής πίεσης, η διαπόμπευση στο φιλικό και επαγγελματικό περιβάλλον του δανειολήπτη, αποτελούν καθημερινές πρακτικές. Πρέπει να σημειωθεί ότι πολλές από τις χρεώσεις αυτές αφορούν αγορές από καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών μέσω προσφορών χρηματοδότησης.
Δηλαδή ο καταναλωτής θέλει να αγοράσει ένα ψυγείο, το κατάστημα χρηματοδοτεί την αγορά του ψυγείου αυτού μέσω της έκδοσης μιας πιστωτικής κάρτας, ο καταναλωτής συχνά ενημερώνεται μόνο την τελευταία στιγμή ότι πρόκειται να εκδοθεί κάρτα στο όνομά του και το αποτέλεσμα είναι όταν ο καταναλωτής αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις του τότε κινείται άμεσα η τράπεζα απειλώντας κατάσχεση ή παραχωρώντας την απαίτηση σε εταιρείες είσπραξης.
Σε άλλες χώρες, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, υπάρχει νόμος που ο δανειολήπτης προστατεύεται από την αυθαιρεσία των εταιρειών είσπραξης, ο δανειολήπτης έχει το δικαίωμα να ζητήσει να σταματήσουν να επικοινωνούν μαζί του. Στην Αγγλία, με όμοιο νόμο, οι εταιρείες είσπραξης πρέπει να διαθέτουν ειδική άδεια λειτουργίας από τις Τοπικές Αρχές.
Ποια είναι η πρότασή μας: Άμεση ανάγκη διαμόρφωσης αδειοδοτικού και ρυθμιστικού πλαισίου για τις εταιρίες αυτές. Ο στόχος, η προστασία του καταναλωτή από φαινόμενα αυθαιρεσίας και η ρύθμιση της λειτουργίας των επιχειρήσεων αυτών. Οι τράπεζες πρέπει να ενημερώνουν τον καταναλωτή για την παραχώρηση των στοιχείων σε εταιρείες είσπραξης χρεών.
Οι εταιρείες θα έχουν το δικαίωμα να επικοινωνούν με τον δανειολήπτη στην κατοικία του μέσω γράμματος, τηλεφωνικά ή ηλεκτρονικά σε προσωπικό λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Η φυσική επικοινωνία δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση. Δεν επιτρέπεται η επικοινωνία να γίνεται στο χώρο της εργασίας του δανειολήπτη, όπως συμβαίνει σήμερα, για προφανείς λόγους όπως αντιλαμβάνεστε.
Σε καμία περίπτωση δεν επιτρέπεται η ενημέρωση τρίτων για δανειακές υποχρεώσεις του δανειολήπτη, με την εξαίρεση εξουσιοδοτημένου Δικηγόρου. Επιπροσθέτως απαγορεύεται ρητά η απειλή χρήσης βίας, η χρήση προσβλητικών ή ειρωνικών εκφράσεων, η δημοσίευση διακίνησης λίστας καταναλωτών που αδυνατούν να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους.
Να ενεργοποιηθούν οι Εποπτικές Αρχές, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία αυτεπάγγελτα πρέπει να ελέγξει τη συγκεκριμένη αγορά των εταιρειών αυτών. Το Υπουργείο Ανάπτυξης, βάσει του καταναλωτικού νόμου 2251 να καλέσει σε απολογία τις τράπεζες που προβαίνουν σε αυτές τις συμπεριφορές και τρίτον την Τράπεζα της Ελλάδος η οποία μέχρι σήμερα έκανε εξαιρετικά χλιαρές συστάσεις ως προς το σκέλος του υπεύθυνου δανεισμού, ενώ στο κομμάτι των καταχρηστικών ρυθμίσεων η Τράπεζα της Ελλάδος παραδεχόταν ως νόμιμες αυτές τις παράνομες συμπεριφορές των τραπεζών.
Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι ελληνικές τράπεζες για καταχρηστικές πρακτικές που τους απέφεραν 20 εκατομμύρια ευρώ, τιμωρήθηκαν από την Τράπεζα της Ελλάδος τον περασμένο Ιούνιο σε ποινή 1,7 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή 200 χιλιάδες η κάθε τράπεζα. Έτσι αντιλαμβάνεται και η Τράπεζα της Ελλάδος την προστασία του καταναλωτή και τη σωστή την ορθή λειτουργία της διατραπεζικής αγοράς. Ουσιαστικά δηλαδή το μήνυμα ήταν "συνεχίστε να αυθαιρετείτε".
Και τέλος, θέλουμε να αναφερθούμε σε ένα εξαιρετικά σημαντικό και ευαίσθητο ζήτημα, που αφορά τα τιμολόγια της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού στη χώρα. Μόλις πριν λίγες εβδομάδες σε αυτή την αίθουσα είχαμε επιστήσει την προσοχή της κυβέρνησης και ειδικότερα του Υπουργείου Ανάπτυξης, τον κίνδυνο να αντιμετωπίσουμε μια κατάσταση όπου τα τιμολόγια του ρεύματος θα αρχίσουν να κινούνται ανεξέλεγκτα.
Δυστυχώς, η πραγματικότητα μας επαληθεύει πολύ πιο γρήγορα από ότι περιμέναμε. Το ηλεκτρικό ρεύμα που είναι ήδη υπερβολικά ακριβό, αναμένεται να γίνει πανάκριβο.
Παρά τη συνεχιζόμενη διεθνή πτώση των τιμών του πετρελαίου, η ενσωμάτωση της ρήτρας καυσίμων στους λογαριασμούς αναμένεται να προκαλέσει αλυσιδωτές αυξήσεις και σε άλλα είδη και υπηρεσίες και σε άλλα τιμολόγια, μιας και το μεγαλύτερο μέρος των δραστηριοτήτων της ΔΕΗ σήμερα εξαρτάται από το φυσικό αέριο το οποίο θα αυξηθεί πάρα πολύ σε λίγο.
Κι επίσης ότι η τιμή του αερίου στην Ελλάδα βρίσκεται σε πάρα πολύ υψηλά επίπεδα. Σας υπενθυμίζω με βάση όσα έχουμε πει εδώ, η αύξησή του αγγίζει περίπου το 45% με 50% για ένα καύσιμο το οποίο πρέπει να αποτελεί κίνητρο στη νέα εποχή για να μειώσουμε τους ρύπους. Και όπως ξέρετε η τιμή του φυσικού αερίου προσαρμόζεται έξι μήνες μετά με βάση τις τιμές του πετρελαίου. Κατά συνέπεια, το πρώτο τρίμηνο του 2009 θα έχουμε αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ μιας και από την 1η Ιανουαρίου του νέου έτους προβλέπεται να ενσωματωθεί στους λογαριασμούς η ρήτρα καυσίμων.
Δηλαδή ενώ θα έχουμε χοντρικά 50% μειωμένη τιμή πετρελαίου, η ΔΕΗ θα έχει δώσει από την 1/1/2008 μέχρι την 1/1/2009 22% αύξηση. 22% αύξηση με τιμές καυσίμων αργού πετρελαίου 50% πιο χαμηλά.
Αυτή είναι η πραγματικότητα την οποίαν βιώνει σήμερα το ελληνικό νοικοκυριό, η ελληνική επιχείρηση, ο Έλληνας μικρός και μεσαίος επιχειρηματίας από μια κυβέρνηση και μια διοίκηση της ΔΕΗ η οποία αδυνατεί να διαχειριστεί τα οικονομικά της ΔΕΗ με τρόπο επωφελές για το δημόσιο συμφέρον και τον ελληνικό λαό. Αυτή η εξέλιξη είναι απαράδεκτη, δεν είναι δυνατόν να πληρώνει ο καταναλωτής αυτή την ανικανότητα.
Η πρόταση του ΠΑΣΟΚ: Υπάρχει ανάγκη για αλλαγή της δομής της ηλεκτροπαραγωγής. Η σημερινή ενεργειακή πολιτική για τον ηλεκτρικό τομέα δεν μπορεί να συνεχιστεί. Χρειάζεται ένας νέος μακροχρόνιος ενεργειακός σχεδιασμός, ο οποίος θα εξασφαλίζει χαμηλές εκπομπές ρύπων, θα ενσωματώνει νέες μονάδες παραγωγής ενέργειας σύγχρονης τεχνολογίας και θα περιορίζει τη χρήση στερεών καυσίμων προς όφελος των ΑΠΕ, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.
Υπενθυμίζουμε την ανάγκη προστασίας όχι απλά γενικά των καταναλωτών, αλλά των ενεργειακά φτωχών ειδικότερα. Το ΠΑΣΟΚ έχει ήδη σκιαγραφήσει το περίγραμμα μιας εθνικής πολιτικής για την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Επαναλαμβάνω τα βασικά σημεία της πρότασής μας.
Υιοθέτηση εθνικού ορισμού με κριτήρια και δείκτες για την ενεργειακή φτώχεια στη χώρα με βάση τη διεθνή εμπειρία και πρακτική, καθώς και τις εθνικές κοινωνικοοικονομικές παραμέτρους. Παραδείγματος χάρη, ενεργειακά φτωχός είναι αυτός που διαθέτει πάνω από 10% του εισοδήματός του για δαπάνες ενέργειας, συνολικά ενέργειας για όλο το ενεργειακό καλάθι ή πολύ φτωχός πάνω από 20% του εισοδήματός του.
Καθορισμός προτεραιοτήτων σε ό,τι αφορά την καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, ευάλωτοι ενεργειακοί πελάτες, ηλικιωμένοι, ανάπηροι, μακροχρόνια άρρωστοι, χαμηλού εισοδήματος οικογένειες. Και τρίτον, θέσπιση, επειδή πρέπει να πληρώσουν κάτι αυτοί οι οποίοι τα τελευταία χρόνια έχουν κερδίσει πάρα πολλά, θέσπιση ολοκληρωμένου πλέγματος υποχρεώσεων και δράσεων υποστήριξης από τους ενεργειακούς παρόχους προς τους ενεργειακά φτωχούς πελάτες τους. Ευχαριστώ πολύ.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ευχαριστούμε.

Α. ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ: Οι επιχειρήσεις έχουν αφεθεί απροστάτευτες να παλεύουν απεγνωσμένα για την επιβίωσή τους σε ένα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον που συνεχώς επιδεινώνεται. Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των ελληνικών επιχειρήσεων και της αγοράς. Είναι αποσπασματικά, ερασιτεχνικά, ελλιπή.
Διευκολύνουν και δίνουν πρόσβαση σε ελάχιστους, απαγορευτικά για τις πολλές ελληνικές μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Δεν εντάσσονται σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης, δεν ενσωματώνονται στο πακέτο των 28 δις ευρώ που διαθέτει το κράτος για τη στήριξη των τραπεζών και της πραγματικής οικονομίας.
Ο αγώνας των μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων είναι πλέον άνισος. Τα ανυπέρβλητα προβλήματα ρευστότητας θα συνεχιστούν για τις επιχειρήσεις που, παρ’ ότι δεν έχουν ιδιαίτερα προβλήματα βιωσιμότητας, δεν μπορούν να ενταχθούν στα συγκεκριμένα μέτρα στήριξης και θα συνεχίσουν να έχουν δύσκολη πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα και κυρίως επιλεκτική.
Η αγοραστική δύναμη των εισοδημάτων, των μικρών και μεσαίων εισοδημάτων, θα συνεχίζει να βρίσκεται σε κατηφορική τάση. Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ένα πρόγραμμα που πραγματικά θα μπορούσε να τονώσει την αγορά και να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα, ακόμη και σήμερα βρίσκεται μειωμένο και σε σχέση με πέρυσι και σε σχέση με πρόπερσι.
Τα προγράμματα, τα ειδικά αναπτυξιακά, κυρίως μέσα από το ΕΣΠΑ, βρίσκονται στο σημείο μηδέν. Κανένα τομεακό πρόγραμμα δεν μπορεί να ξεκινήσει, να λειτουργήσει άμεσα. Υποσχέσεις, υποσχέσεις, υποσχέσεις. Οι πολύ μικρές επιχειρήσεις είναι υπερδανεισμένες και δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη στα συγκεκριμένα μέτρα που ανακοίνωσε ο Υπουργός Ανάπτυξης για το πώς θα αντιμετωπίσουν το μεγάλο πρόβλημα του υπερδανεισμού τους. Άρα, όταν είσαι υπερδανεισμένος είσαι και εξαιρετικά ευάλωτος.
Το υψηλό κόστος του δανεισμού συνεχίζεται, όπως συνεχίζεται και σήμερα να υπάρχει μείωση της καταναλωτικής δαπάνης και καταναλωτικής ζήτησης. Είναι μια δύσκολη περίοδος, μια κρίσιμη περίοδος για την επιχειρηματικότητα, την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Η κυβέρνηση, αντί να μοιράζει ανέξοδες και αόριστες υποσχέσεις, να σκύψει πάνω στο πρόβλημα, να αντιμετωπίσει με ευαισθησία τα μακροχρόνια διαρθρωτικά προβλήματα που υπάρχουν, αλλά και ταυτόχρονα να μετακυλίσει ένα μέρος από το πακέτο των 28 δις ευρώ στην πραγματική οικονομία και κυρίως στην επιχειρηματικότητα, στην επιχειρηματική δραστηριότητα και πρόσθετα στην περιφέρεια.
Σε ό,τι αφορά τη ΔΕΗ μόνο ένα σχόλιο. Πριν από δέκα ημέρες, όπως είπε και ο Μιχάλης, σ' αυτή την αίθουσα κρούαμε τον κώδωνα του κινδύνου. Δυστυχώς, η κυβέρνηση μεταφέρει τις ανομίες της, μεταφέρει την ανικανότητά της για ακόμη μια φορά στο εύκολο θύμα, τον καταναλωτή, με την πρόθεσή της να κάνει νέα αύξηση στα τιμολόγια της ΔΕΗ.
Ο Αντιπρόεδρος της ΔΕΗ μόλις πριν από τέσσερις ημέρες ανακοίνωσε την πρόθεση της ΔΕΗ να ζητήσει επιπλέον αύξηση 10%. Σε μια εποχή που χρειάζεται στήριξη των ελληνικών νοικοκυριών, που χρειάζεται στήριξη και πρόνοια στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, η κυβέρνηση συνεχίζει την άνιση πολιτική της, την αδιέξοδη πολιτική της στο εύκολο θύμα, τον πολίτη - καταναλωτή.
Εμείς, θα συνεχίσουμε τον αγώνα μας να μην επιτραπεί να μετακυληθεί επιπλέον αυτό το κόστος στα οικιακά τιμολόγια, όπως θεωρούμε ότι είναι απαράδεκτο τη ρήτρα των καυσίμων να την πληρώσει ο πολίτης καταναλωτής.

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Κύριε Σαχινίδη.

Φ. ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ: Σας ευχαριστώ. Όπως αντιλαμβάνεστε, η έλλειψη ρευστότητας στην πραγματική οικονομία εκ των πραγμάτων θα δημιουργήσει χρηματοδοτικά προβλήματα τόσο στους ιδιώτες καταναλωτές, όσο και στους ελεύθερους επαγγελματίες ή στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Την ίδια στιγμή, ενώ μέχρι πρότινος οι τράπεζες υπόσχονταν ότι θα έχουν τη δυνατότητα παροχής δανείων με εξατομικευμένο επιτόκιο και σας παραπέμπω γι' αυτό σε πρόσφατες ανακοινώσεις διοικήσεων ελληνικών τραπεζών, σήμερα με επιστολή τους, μια από τις οποίες έλαβα κι εγώ σήμερα, συλλήβδην τιμωρούν όλους τους δανειολήπτες τιμολογώντας τους με επιτόκια που δεν ανταποκρίνονται σε συνθήκες αγοράς.
Συγκεκριμένα, και όπως ανέφερε και ο κ. Χρυσοχοϊδης, ενώ μέχρι πριν από δυο – τρεις εβδομάδες το επιτόκιο euribor τριών μηνών είχε φτάσει στο 5,42 και σήμερα έχει πέσει στο 4,66, ενώ το επιτόκιο euribor του ενός μήνα είχε φτάσει σε ανώτατη τιμή στο 5,25 και σήμερα έφτασε στο 4,33 και ενώ οι εκτιμήσεις είναι από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ότι θα πέσουν κι άλλο τα επιτόκια, οι τράπεζες ανακοινώνουν αύξηση των επιτοκίων.
Τίθεται λοιπόν το ερώτημα: τι ακριβώς επιδιώκουν οι τράπεζες με την αύξηση των επιτοκίων σε κάρτες, καταναλωτικά και στα περιθώρια των δανείων που δίνουν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις; Ουσιαστικά επιδιώκουν να μεταφέρουν στους δανειολήπτες είτε τους παλιούς είτε σε όσους συνάπτουν νέα δάνεια το κόστος των υψηλών επιτοκίων από τις καταθέσεις, διότι στην προσπάθειά τους να περισώσουν τις καταθέσεις που είχαν, το τελευταίο διάστημα είχαν υποχρεωθεί να δώσουν υψηλότερα επιτόκια και επειδή αυτό το κόστος πλέον θα πρέπει με κάποιον τρόπο να το αντιμετωπίσουν, υποχρεώνονται τώρα να μεταφέρουν το κόστος στους δανειολήπτες.
Δηλαδή οι δανειολήπτες σήμερα πληρώνουν τα λάθη των ιδίων των τραπεζών, γιατί οι τράπεζες ευθύνονται για το γεγονός ότι δεν έχουν συστήματα αξιολόγησης πιστοληπτικού κινδύνου των πελατών τους. Οι τράπεζες ευθύνονται που δεν λειτουργεί αποτελεσματικά ο λευκός Τειρεσίας ώστε να έχουν πλήρη εικόνα για το συνολικό δανεισμό των δανειοληπτών. Ήρθε η ώρα νομίζω να αντιμετωπίσουν το ζήτημα αυτό με μεγαλύτερη υπευθυνότητα.   
Να επισημάνω ότι καταναλωτές που έχουν εξοφλήσει δάνεια, διαμαρτύρονται ότι σε πολλές περιπτώσεις εμφανίζονται στον Τειρεσία ότι δεν έχουν προχωρήσει σε αποπληρωμή γιατί η ενημέρωση του Τειρεσία καθυστερεί πολύ. Επιπρόσθετα, τώρα που αναμένεται να ενταχθούν περισσότερα άτομα στο σύστημα Τειρεσίας εξαιτίας της χρηματοπιστωτικής κρίσης, κι αυτό θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη επιδείνωση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, τίθεται επιτακτικά το ερώτημα: θα υπάρξει κάποια αλλαγή στον τρόπο αξιολόγησης των νέων δεδομένων που εντάσσονται στον Τειρεσία που δεν προκύπτουν από την κακή συμπεριφορά των δανειοληπτών, αλλά από την κρίση που ανέτρεψε επαγγελματικούς και οικογενειακούς προγραμματισμούς, ώστε να μην τιμωρηθεί κάποιος εξαιτίας μιας κρίσης που δεν ήταν δική του ευθύνη, δεν ήταν δική του επιλογή, αλλά βρέθηκε στο επίκεντρό της. Αυτά και σας ευχαριστώ. 

Γ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ: Ευχαριστούμε. Ερωτήσεις, παρακαλώ.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κύριε Χρυσοχοϊδη, θα ήθελα να σας ρωτήσω επειδή πριν από λίγη ώρα ο κ. Αράπογλου έδωσε μια συνέντευξη Τύπου και άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξουν μέτρα υπέρ των δανειοληπτών που τα φέρνουν δύσκολα πέρα, αρκεί –όπως είπε- να μην πληγεί η πιστοληπτική τους ικανότητα των Τραπεζών. Πως το σχολιάζετε;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Τη νομισματική και την πιστωτική πολιτική στη χώρα δεν θα την καθορίσει ο Διοικητής μιας Τράπεζας, αλλά πρέπει να την καθορίζει η Κυβέρνηση με τις πολιτικές της και τις αποφάσεις της, επ’ ωφελεία του κοινωνικού συνόλου και της ανάπτυξης της χώρας.
Δυστυχώς μέχρι στιγμής βλέπουμε να γίνεται μια διαχείριση επικοινωνιακού τύπου, χωρίς να αναλαμβάνονται συγκεκριμένα μέτρα υπέρ της πραγματικής οικονομίας. Κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου, όπως είπαν και οι συνάδελφοι προηγούμενα. Κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου, γιατί ήδη οι επιπτώσεις στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι εδώ και έχουν συνέπειες τόσο στο τζίρο και στον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων, όσο κυρίως στην απασχόληση.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μπορώ να συμπληρώσω την ερώτηση του κ. Γιακουμή. Ο κ. Αράπογλου είπε ότι θέλουν τέλος πάντων να δώσουν μια βάση στα στεγαστικά δάνεια για τους χαμηλόμισθους κλπ., εκεί να έχουν μια βάση, αλλά είπε «τυχόν αύξηση των επιτοκίων, θα αφορά τα νέα δάνεια και τα κεφάλαια κίνησης των επιχειρήσεων».
Είπε ότι τυχόν αύξηση των επιτοκίων -κι αυτό ερμηνεύεται ότι ουσιαστικά ανοίγει την πόρτα για να ανέβουν τα επιτόκια την ώρα που στην Ευρώπη πέφτουν τα επιτόκια- θα αφορούν τα νέα δάνεια, ή τα κεφάλαια κίνησης επιχειρήσεων.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Σας θυμίζω με αφορμή και το προηγούμενο ερώτημα ότι 9 περίπου Τράπεζες εγκατέλειψαν και υπαναχώρησαν στη σύμβαση που είχαν με τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας και επανήλθε μόνο μια τρία Τράπεζα. η Εθνική.
Θέλω να πω ότι η πρακτική τους πλέον και η συμπεριφορά τους είναι πολύ γνωστή και πολύ δεδομένη και έχει να κάνει ουσιαστικά με την αποφυγή δανεισμού.
Σε ό,τι αφορά τη δήλωση του Διοικητή της Τράπεζας της Εθνικής, θέλω να πω το εξής: αυτή τη στιγμή όπως αναφέραμε προηγούμενα και εγώ και ο Φίλιππος, όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι έχουμε μια μείωση των επιτοκίων στην Ευρώπη με βάση τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και μια αύξηση επιτοκίων από 0,4 έως 2,5 ποσοστιαίες μονάδες στα στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια, στη χώρα.
Αυτό και μόνο δείχνει πως αντιλαμβάνονται οι ελληνικές Τράπεζες, οι Τράπεζες που επιχειρούν στη χώρα τον ανταγωνισμό, πως αντιλαμβάνονται την αντιμετώπιση της συγκεκριμένης κρίσης, αλλά κυρίως πως αντιλαμβάνεται και διαχειρίζεται την παρούσα κρίση η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Καλούμε την Κυβέρνηση τώρα να λάβει μέτρα, ενεργοποιώντας όλους τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, όπως είναι η Επιτροπή Ανταγωνισμού και η προστασία του καταναλωτή, με βάση το Νόμο περί προστασίας καταναλωτών και βεβαίως την Τράπεζα της Ελλάδος που έχει πολύ σημαντικό βασικό και κεντρικό εποπτικό ρόλο.

Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Κύριε Χρυσοχοϊδη κατ' αρχήν θα ήθελα να σας πω ότι μου κάνει εντύπωση ότι πριν αναφερθήκατε γενικώς σε Τράπεζα μεγάλη, η οποία έχει αυξήσει τα επιτόκιά της και δεν την κατονομάζετε. Θέλω να σας πω επίσης ότι εγώ έχω εδώ της Εθνικής Τράπεζας ένα χαρτί, όπου λέει ότι η Εθνική αυξάνει από 1 Δεκέμβριο το περιθώριο επιτοκίου της και μάλιστα σημειώνει ότι δίνεται και προθεσμία 30 ημερών στον πελάτη….

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αφού το έχετε εσείς γιατί ρωτάτε εμένα;

Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Γιατί δεν το λέτε εσείς. Αυτό λέω. Μου κάνει εντύπωση.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεν είναι δική μου δουλειά να το πω αυτό. Αλλά αφού το έχετε, γιατί ρωτάτε εμένα.

Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Θέλω να πω δηλαδή ότι αυτή τη στιγμή ασκείτε κριτική σε ιδιωτικές Τράπεζες οι οποίες πουλάνε κι ένα προϊόν και δεν λέτε κάτι για την Εθνική.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αναφέρθηκα προηγούμενα.

Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Αναφερθήκατε, αφού ερωτηθήκατε.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Είπα προηγούμενα ρητά στην αναφορά μου τι ακριβώς κάνει μια συγκεκριμένη Τράπεζα, τι ακριβώς κάνει κάποια άλλη συγκεκριμένη Τράπεζα, από εκεί και πέρα δεν είναι δουλειά μου να κατονομάζω Τράπεζες και εταιρείες. Δεν είναι δουλειά μου αυτή.

Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Δεν μιλάμε για μια τυχαία Τράπεζα, μιλάμε για μια Τράπεζα η οποία δεν είναι καν ιδιωτική.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Οι συμπεριφορές καταγράφονται και καλούμε την Κυβέρνηση να τις αντιμετωπίσει. Αυτή είναι η δική μας αποστολή.

Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Ωραία. Εδώ λέει ότι «…Εντός 30 ημερών από την έκδοση του παρόντος σημειώματος, να μας γνωστοποιήσετε τη μη αποδοχή της παραπάνω αύξησης….»

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Εννοεί τους καταναλωτές που απευθύνεται.

Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: Ναι.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Τα είπα όλα.

Γ. ΠΙΤΤΑΡΑΣ: «… Και την εξόφληση εντός προθεσμίας της κάθε οφειλής». Θέλω να σας ρωτήσω βάσει ποιου Νόμου γίνεται αυτό;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αυτό παραβιάζει το Νόμο 2251 και είναι καταχρηστική συμπεριφορά παράνομη, μια από τις παράνομες που έχουν καταργηθεί, αλλά δυστυχώς συνεχίζουν να εφαρμόζονται, παρά την εκδοθείσα απόφαση του Υπουργού.

Α. ΚΑΤΣΙΦΑΡΑΣ: Ένα μικρό σχόλιο. Η ανοχή της Κυβέρνησης απέναντι σε τέτοια φαινόμενα πρέπει να σταματήσει, αν θέλουμε να προστατευτεί ο πολίτης καταναλωτής δανειολήπτης. Όλα γίνονται με την ανοχή της Κυβέρνησης, ή την έλλειψη πολιτικής βούλησης να αντιμετωπίσει επαρκώς τα πραγματικά προβλήματα της αγοράς. Είναι αδιανόητο μεσούσης της κρίσης να μην υπάρχει σχέδιο λειτουργίας της τραπεζικής αγοράς. Να μην υπάρχει σχέδιο αντιμετώπισης αντίστοιχων φαινομένων. Είναι απαράδεκτο για μια Κυβέρνηση.

Φ. ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ: Νομίζω ότι αυτό το οποίο είπατε κ. Πιτταρά είναι πολύ σημαντικό, διότι υπάρχει όντως ένα νομικό πρόβλημα διότι οποιαδήποτε τροποποίηση των όρων μιας σύμβασης, στην περίπτωση την οποία αναφέρεστε, έγινε με μια απλή επιστολή, ενώ κανονικά θα έπρεπε να γίνει ολοκληρωμένη τροποποίηση των όρων της αρχικής σύμβασης, όπως ορίζει η ίδια η σύμβαση και ο νόμος, ώστε ο συναλλασσόμενος να έχει πλήρη εικόνα, για το ποιοι ήταν οι όροι αρχικά και πως έχουν αλλάξει και όχι με μια επιστολή, όπως είναι η συνήθης πρακτική.

Π. ΡΕΓΟΥΛΗΣ: Κύριε Χρυσοχοϊδη θέλω να σας ρωτήσω το εξής: επειδή χτες έγινε σχεδόν πρωτοσέλιδο σε όλες τις εφημερίδες ότι θα πάρουν από ΤΕΜΠΜΕ μέχρι 350.000 ευρώ, εάν έχετε υπολογίσει –διότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις από ό,τι ξέρω είναι 850.000 στη χώρα μας- από αυτό που εξήγγειλε ο Υπουργός Ανάπτυξης ο κ. Φώλιας πόσες τελικά επιχειρήσεις θα επωφεληθούν; Διότι αυτό είναι κρίσιμο ερώτημα που σας λέω.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αυτό είναι κρίσιμο και είναι και δικό μας ερώτημα, που θα βρεθούν τόσο μεγάλα ποσά για να καλύψουν πιθανές ανάγκες των επιχειρήσεων. 
Εν πάση περιπτώσει κατά τη γνώμη μας και πάλι, επειδή χτες κάναμε μια προσπάθεια να αποτρέψουμε το κλείσιμο μιας επιχείρησης και δυστυχώς υπάρχουν ένα σωρό προσκόμματα και καταχρηστικές συμπεριφορές απαράδεκτες συμπεριφορές Τραπεζών, θέλω να σας πω και πάλι γίνεται μια επικοινωνιακού τύπου ανακοίνωση, χωρίς να έχουν εξασφαλιστεί οι προϋποθέσεις πραγματοποίησης και εφαρμογής αυτής της ανακοίνωσης.

Π. ΡΕΓΟΥΛΗΣ: Για το παράδειγμα θέλω να ρωτήσω που είπατε από το 9 μια Τράπεζα πήγε στο 16%. Εννοείτε το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Δεν εννοώ κανέναν, ή δεν θέλω να εννοώ κανέναν, εν πάση περιπτώσει ερευνήστε τα εσείς αυτά. Εγώ έχω στοιχεία και τα αναφέρω εδώ σε εσάς.

Φ. ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ: Πάνω στο ζήτημα στο οποίο αναφερθήκατε, ήδη το επεσήμανε προηγούμενα ο κ. Χρυσοχοϊδης αλλά νομίζω ότι πρέπει να ειπωθεί για άλλη μια φορά, όντως είναι πολύ περίεργος ο όρος ο οποίος υπάρχει πάνω στις χτεσινές ανακοινώσεις, ο οποίος θέλει δικαιούχους των εγγυήσεων που παρέχει το ΤΕΜΠΜΕ μόνο εκείνες τις επιχειρήσεις οι οποίες τα τρία τελευταία χρόνια έχουν εμφανίσει κέρδη. 
Είπε πολύ σωστά ο κ. Χρυσοχοϊδης ότι όσες είναι κάτω από τρία χρόνια, δηλαδή έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία τρία χρόνια, δεν δικαιούνται τις εγγυήσεις του ΤΕΜΠΕ όπως επίσης όσες από τις παλαιότερες έχουν έστω και για ένα χρόνο από τα τρία τελευταία ζημιά. 
Είναι λοιπόν πολύ πιθανό ένας μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων ενδεχομένως -παρά το γεγονός ότι δεν έχουν κανένα ουσιαστικό πρόβλημα πέρα από αυτό που σχετίζεται με την έλλειψη ρευστότητας- να βρεθεί εκτός των εγγυήσεων που παρέχει το ΤΕΜΠΜΕ.
Βέβαια μπαίνει κι ένα άλλο ζήτημα: επειδή όλη αυτή η διαδικασία η οποία θα ακολουθηθεί από το ΤΕΜΠΜΕ είναι εν λευκώ υπέρ των τραπεζών, θα πρέπει κάποια στιγμή ο κ. Υπουργός να μας εγγυηθεί βέβαια και για την βιωσιμότητα του ΤΕΜΠΜΕ. Διότι εδώ βάζει σε πολλούς κινδύνους το ΤΕΜΠΜΕ. Ανακοίνωσε μια σειρά από μέτρα, χωρίς να διασφαλίσει τι θα γίνει με το ΤΕΜΠΜΕ. Ευχαριστώ.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Μπορώ να μείνω σε κάτι που είπε ο κ. Χρυσοχοϊδης; Ότι εγκατέλειψαν 9 Τράπεζες το πρόβλημα δανειοδότησης και αυτό έγινε για αποφυγή δανεισμού;

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Του ΟΕΚ. Ο Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας έχει σύμβαση με Τράπεζες όπου μέσω των Τραπεζών αυτών, γίνεται η επιδότηση του δικού του δανείου και η δανειοδότηση από τις Τράπεζες. Αυτές οι Τράπεζες για να αποφύγουν το δανεισμό κι αυτή τη σχέση με τον Οργανισμό Εργατικής Κατοικίας, διέκοψαν τη σύμβαση.

Ι. ΧΑΣΑΠΟΠΟΥΛΟΣ: Επειδή πριν από λίγο ο κ. Αράπογλου είπε ότι δεν μπορεί από μόνη της η Εθνική να μπει στη ρύθμιση, γιατί θα φανεί ότι έχει ανάγκη και θα καταρρεύσει η μετοχή της με αυτό τον τρόπο.

Μ. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Είναι άσχετο ζήτημα αυτό.

Φ. ΣΑΧΙΝΙΔΗΣ: Δεν έχει καμία σχέση το ένα με το άλλο.

M. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Αλλά αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα, διότι έτσι ουσιαστικά δεν μπορεί ο Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας να δανειοδοτήσει χαμηλόμισθους εργαζόμενους γιατί αυτοί παίρνουν από κει δάνεια, προκειμένου να αγοράσουν ή να χτίσουν ένα σπίτι.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Κύριε Χρυσοχοϊδη, επειδή αναφερθήκατε πολλές φορές για καταχρηστικές συμπεριφορές από διάφορες Τράπεζες για επικοινωνιακά παιχνίδια, για διαχείριση τέτοιου είδους θεμάτων, θα ήθελα να σας ρωτήσω αν στην πρόταση του ΠΑΣΟΚ έχετε εξετάσει το ενδεχόμενο και για θέμα καλής πίστης ενδεχομένως να προτείνετε την κρατικοποίηση της Εθνικής Τράπεζας;

M. ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ: Όχι. Δεν έχουμε προβεί σε μια τέτοια πρόταση. Υπάρχει πρόταση του Προέδρου μας έτσι όπως διατυπώθηκε στη Βουλή με πολύ καθαρό τρόπο για λελογισμένη αγορά μετοχών από Τράπεζες που έχουν προβλήματα, έτσι ώστε στη συνέχεια να υπάρχει εποπτεία άμεση και έλεγχος του Δημοσίου και από τη άλλη μεριά πιθανή διανομή κερδών αύριο μεθαύριο. Αλλά λελογισμένη χρήση.

Β. ΓΙΑΚΟΥΜΗΣ: Ούτε το βλέπετε.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, Tηλ: 213-0142306, mail: info@proslipsis.gr
©  2004-2018  proslipsis.gr, All rights reserved