nmathioud for ProslipsisGR - Widget





ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Οργάνωση - Διοίκηση Επιστροφή    
Απαντήσεις Σπηλιωτόπουλου στη Βουλή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση 23/2/09

 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
Ανακοίνωση Τύπου, 23.2.2009

 

ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ
ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΑΡΗ ΣΠΗΛΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
ΣΤΗΝ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Κυρίες  και κύριοι συνάδελφοι,

Η Παιδεία δεν μπορεί παρά να είναι η πρώτη εθνική προτεραιότητα για κάθε κυβέρνηση. Κανένας μα κανένας σε αυτή την αίθουσα δεν θα μπορούσε να προτάξει την όποια μικροκομματική λογική μπροστά στα πολλά και σημαντικά θέματα που αφορούν στο μέλλον της χώρας μας. Έχω ξαναπεί, ότι η Παιδεία παραμένει ο μεγάλος ασθενής. Και έχουμε ευθύνη όλοι μας γι’ αυτό. Όμως, δεν παραγνωρίζω προηγούμενες προσπάθειες. Όποιος αρκείται στο να επιμερίσει τις ευθύνες, τότε ενδεχομένως θέλει να αποποιηθεί τη δική του ευθύνη.

Εμείς, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έχουμε μια άλλη αντίληψη. Και η αντίληψη αυτή αφορά στον επιμερισμό του κέρδους. Όλη η ελληνική κοινωνία έχει να κερδίσει από τις κοινές δράσεις και αποφάσεις στον χώρο της εκπαίδευσης. Γι’ αυτό τον λόγο, θεωρώ σημαντική την ερώτηση των συναδέλφων μου του ΠΑΣΟΚ. Ωστόσο, κάποιοι φόβοι που εκφράζονται στο κείμενο της επερώτησης φοβούμαι ότι είναι αντιπαραγωγικοί και κυρίως επειδή διατυπώνονται με μια ρηματική βεβαιότητα που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.

Επιτρέψτε μου να παρατηρήσω τα εξής: το «κλείσιμο» των ΑΕΙ, δεν μου φαίνεται όπως αναφέρεται, ως η μόνη ενδεδειγμένη λύση. Αυτό που είναι ενδεδειγμένο και σας προσκαλώ να συμβάλετε, είναι η συνεργασία. Και χαίρομαι που στον δημοκρατικό διάλογο για την αναμόρφωση του σχολείου και το νέο εξεταστικό σύστημα ανταποκριθήκατε με εκπροσώπους εγνωσμένου κύρους.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Θίγετε το θέμα της σκέψης παραίτησης του Πρύτανη του Παν/μιου Αιγαίου, επιτρέψτε μου να πιστεύω ότι μια τέτοια στάση, μπορεί να δραματοποιεί την κατάσταση, δεν επιφέρει, όμως, λύσεις. Οι πρυτάνεις δεν εξελέγησαν για να παραιτηθούν. Εξελέγησαν για να διοικήσουν, να συζητήσουν και να εποπτεύσουν, όσα αποφασίζονται. Οι πρυτάνεις και η σύνοδος αυτών, αποτελούν ύπατα όργανα με ευρεία αντιπροσωπευτικότητα και το Υπουργείο και εγώ προσωπικά συζητάμε μαζί τους, και επιχειρούμε να δώσουμε λύσεις.

Από εκεί και έπειτα, Ο διάλογος που έχει ξεκινήσει για την αναμόρφωση του σχολείου και το νέο εξεταστικό σύστημα, δεν σημαίνει ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει μπει στο περιθώριο. Τα πανεπιστήμια είναι τα ιδρύματα που προσφέρουν όχι μόνο ειδικευμένη γνώση, αλλά και μία ηθική της επιστήμης, όπως αυτή έχει ιστορικά διαμορφωθεί. Γιατί ο ρόλος του Πανεπιστημίου, υπερβαίνει την ανάγκη της επαγγελματικής αντιστοίχησης και προχωρά και ένα βήμα παραπάνω. Η αγορά εργασίας, απαιτεί και καθορίζει πολλά. Και το πανεπιστήμιο από την πλευρά του, πρέπει μεν να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της αγοράς αποφασίζοντας, όμως, με υπάτη αναφορά στο δημόσιο συμφέρον. Το δημόσιο συμφέρον που πολύ συχνά ξεχνάμε στις δημόσιες τοποθετήσεις μας.

Όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού Πανεπιστημίου: Η ανταγωνιστικότητα του Ελληνικού Πανεπιστημίου, είναι ένας κρίσιμος παράγοντας και πρέπει να ενισχύεται καθώς συνδέεται με την συνταγματική απαίτηση για αυτοδιοίκηση. Όμως, αυτοτέλεια και αυτοδιοίκηση στην δική μου σκέψη δεν σημαίνει ισοπεδωτική ομοιομορφία και δημιουργία ενός ενιαίου φοιτητικού τύπου. Πιστεύω στον πανεπιστημιακό πλουραλισμό και πιστεύω ότι θα μπορούσαμε στο μέλλον να δούμε για παράδειγμα μια ιατρική σχολή να επιλέγει τους φοιτητές της με διαφορετικά κριτήρια από μια άλλη.

Έρχομαι στο θέμα της χρηματοδότησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Έχουμε πολλές φορές αναγνωρίσει και το έχει κάνει και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός ότι δεν μπορέσαμε να ανταποκριθούμε στον προγραμματικό στόχο για αύξηση των δημόσιων δαπανών στο 5% του ΑΕΠ. Όλοι μας σε αυτή την αίθουσα θα ήμασταν ευτυχέστεροι αν μπορούσαμε να έχουμε καταφέρει αυτόν τον φιλόδοξο στόχο. Όμως, το 5% του ΑΕΠ στην παιδεία δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί, όχι γιατί η Κυβέρνησης της ΝΔ δεν το θέλει, αλλά γιατί στην παρούσα συγκυρία
δεν αποτελεί πραγματοποιήσιμο στόχο. Το λέμε ευθέως, γιατί έχουμε ευθύνη απέναντι στις ελληνικές οικογένειες και στην νέα γενιά. Ξέρουμε ότι η αναντιστοιχία αυτή προέρχεται από την αναντιστοιχία του ελλείμματος το οποίο η προηγούμενη κυβέρνηση εμφάνιζε σε σχέση με το πραγματικό. Το 2004 το έλλειμμα ήταν εξαπλάσιο εκείνου που επίσημα εμφανιζόταν. Παρ’ όλα αυτά, την τελευταία πενταετία οι αυξήσεις ήταν διπλάσιες απ’ ό,τι την προηγούμενη.

Ας γίνω λίγο πιο συγκεκριμένος:
- Η Ελλάδα εντάσσεται μεταξύ των 5 χωρών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ ως προς το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης των ΑΕΙ, το οποίο ανέρχεται στο 1,3% του ΑΕΠ.
- Βέβαια, ακόμα, οι πόροι των ελληνικών πανεπιστημίων προέρχονται κατά 90% από το κράτος, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια δεν υπερβαίνει το 65%.
- Στο πλαίσιο του κρατικού προϋπολογισμού, η Κυβέρνηση αύξησε σε ετήσια βάση και σε πραγματικούς αριθμούς τη χρηματοδότηση της ανώτατης εκπαίδευσης.
- Η εξέλιξη της χρηματοδότησης των λειτουργικών δαπανών των Πανεπιστημίων την περίοδο 2003-2008 σημείωσε αύξηση κατά 52,84%. Για τα συγγράμματα η αύξηση ήταν της τάξης του 44,6% και για την φοιτητική μέριμνα της τάξης του 18,8%.
- Όσον αφορά στα ΤΕΙ, η αντίστοιχη αύξηση για της λειτουργικές δαπάνες έφτασε το 86,4% (μεταβολή 2003-2008) και για την σπουδαστική μέριμνα αυξήθηκε κατά 42,2%.
- Συνολικά, ο κρατικός προϋπολογισμός του 2009 προέβλεψε αύξηση της επιχορήγησης στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ κατά επιπλέον 5% σε σχέση με το 2008.
- Από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, χρηματοδοτήθηκαν σημαντικά έργα υποδομής ενώ οι απορροφήσεις των Πανεπιστημίων ανέρχονται στα 310 εκ. ευρώ. Αντιστοίχως για τα ΤΕΙ η απορρόφηση την περίοδο 2005-2008 ανέρχεται στα 43,8 εκ. ευρώ.
- Τα ελληνικά ΑΕΙ χρηματοδοτήθηκαν επιπλέον με ευρωπαϊκούς πόρους (από το ΕΠΕΑΕΚ) ύψους περίπου 1 δις ευρώ την περίοδο 2002-2007.
- Στο πλαίσιο του νέου επιχειρησιακού προγράμματος Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση (ΕΣΠΑ 2007-2013), έχουν δεσμευθεί πόροι ύψους 2,2 δις ευρώ, ενώ περιλαμβάνεται άξονας για την αναβάθμιση της έρευνας και της καινοτομίας στην ανώτατη εκπαίδευση με πόρους ύψους 432 εκ. ευρώ. Επίσης, για την ουσιαστική καταξίωση των ΤΕΙ στην Ανώτατη Εκπαίδευση, προχωρήσαμε στη λήψη θεσμικών μέτρων.

Τα υπενθυμίζω:
- δώσαμε την δυνατότητα πραγματοποίησης εφαρμοσμένης έρευνας (Νόμος 3404/2005)
- πραγματοποιήσαμε την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ (Νόμος 3549/2007)
- επιλύσαμε χρόνιες εκκρεμότητες των επαγγελματικών δικαιωμάτων
- δώσαμε την δυνατότητα πραγματοποίησης αυτοδύναμων μεταπτυχιακών (Νόμος 3685/2008)
- πήραμε μέτρα σύγκλισης των θεσμικών πλαισίων λειτουργίας των Πανεπιστημίων και των Τ.Ε.Ι.

Όμως, επειδή το θέμα της χρηματοδότησης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, απασχολεί όλους μας, δεσμεύομαι να ενημερώσω αναλυτικά –με σημειώματα των αρμόδιων υπηρεσιών- την επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων για το θέμα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε καθημερινή βάση προσπαθούμε να ανταποκριθούμε στις δυσκολίες που παρουσιάζονται.

Ειδικότερα:
ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ
Ήδη εγκρίθηκε η πλήρωση 45 οργανικών θέσεων διοικητικού προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ, ενώ υλοποιήθηκαν 10 μετατάξεις διοικητικού προσωπικού και εγκρίθηκε η σύναψη σύμβασης για 29 άτομα κατηγορίας Υ.Ε.

ΓΙΑ ΤΟ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Ήδη εγκρίθηκε η πρόσληψη δικηγόρου και νομικού συμβούλου, ενώ με ΚΥΑ εγκρίθηκε η σύναψη μίσθωσης έργου για 20 άτομα κατηγορίας ΥΕ.

ΓΙΑ ΤΟ ΑΡΕΤΑΙΕΙΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ
Άμεσα, με παρέμβαση μου, επιτεύχθηκε η πρόσληψη και των 42 ατόμων ενώ εγκρίθηκε η πρόσληψη 5 ατόμων για την αναπλήρωση Νοσηλευτικού Προσωπικού ενώ προωθείται επιπρόσθετο σχετικό αίτημα για την πρόσληψη 3 ακόμα ατόμων (νοσηλευτικού προσωπικού).

ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΑ ΤΜΗΜΑΤΑ
Στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Αριστοτελείου για το ακαδημαϊκό έτος 2008-2009 εγκρίθηκαν 36 πιστώσεις από τον τακτικό προϋπολογισμό ενώ συμπληρωματικά δόθηκαν επιπλέον 23 πιστώσεις. Επίσης, κινούνται οι απαραίτητες διαδικασίες ώστε να καλυφθούν ανάγκες σε διοικητικό προσωπικό με 7 απoσπασμένους υπαλλήλους.

Στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης, για το ακαδημαϊκό έτος 2008-2009 εγκρίθηκαν 68 πιστώσεις ενώ συμπληρωματικά δόθηκαν άλλες 20. Παράλληλα, κινούνται οι απαραίτητες διαδικασίες ώστε να εγκριθούν 3 επιπλέον πιστώσεις για μέλη Δ.Ε.Π.

Το συμπέρασμα είναι το εξής:
Ναι, υπάρχουν παθογένειες στην ελληνική δημόσια διοίκηση. Η καθημερινή διαχείριση όλων των προβλημάτων είναι πρώτη μας προτεραιότητα. Δρούμε προληπτικά στο μέτρο του δυνατού. Άνοιξαν και τα δυο τμήματα με τις συντομότερες διαδικασίες που προβλέπονται από την γραφειοκρατία. Στην Θεσσαλονίκη το τμήμα έκλεισε μόνο για 2 μέρες, ενώ στην Κρήτη το τμήμα έμεινε κλειστό μόνο για 3 μέρες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Ρωτάτε για το διοικητικό προσωπικό. Καταθέτω αναλυτικό πίνακα στον οποίο φαίνεται ότι το σύνολο των υπηρετούντων στα Πανεπιστήμια, υπερκαλύπτει τις κενές οργανικές θέσεις. Αυτή είναι η πραγματικότητα.  Και για να μην δημιουργούνται κενά, ενημερώνω τους συναδέλφους ότι έχει υπάρξει ειδική μέριμνα ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες σε Διοικητικό Προσωπικό και για τα 13 νέα τμήματα τα οποία θα λειτουργήσουν το ακαδημαϊκό έτος 2009-2010.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Εκφράζετε την αγωνία σας για την ίδρυση νέων πανεπιστημιακών τμημάτων. Όμως, η ίδρυση νέων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων –σε αντίθεση με όσα συνέβαιναν στο παρελθόν- υπάγεται σε έναν σχεδιασμό καθολικής προοπτικής.

Αναμφίβολα, σήμερα υπάρχει ένα φαινόμενο πανεπιστημιακού πληθωρισμού. Όσο και αν αυτό ικανοποιεί τοπικές ή άλλες ανάγκες, δεν μπορεί να συνεχίζεται χωρίς προηγούμενη επανεκτίμηση των όσων έχουν γίνει. Όσον αφορά στα νέα τμήματα που ανακοινώθηκαν, γι’ αυτά έχει ληφθεί υπόψιν η γνώμη της Συγκλήτου του πανεπιστημίου μαζί με τις απαιτούμενες οικονομοτεχνικές μελέτες, μελέτες σκοπιμότητας, βιωσιμότητας καθώς και η γνώμη του Συμβουλίου Ανώτατης Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (Σ.Α.Π.Ε.) που λειτουργεί στο πλαίσιο του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Όσον αφορά στο θέμα των συγγραμμάτων, έγινα κι εγώ αποδέκτης προβλημάτων διαθεσιμότητάς τους. Διάβασα στο διαδίκτυο, πολλά μηνύματα της φοιτητικής και ακαδημαϊκής κοινότητας γι’ αυτό το θέμα. Όντως δημιουργήθηκαν προβλήματα σε συγκεκριμένες σχολές. Προβλήματα τα οποία προσπαθήσαμε όχι μόνο να λύσουμε αλλά και να κατανοήσουμε τα αίτια που τα προκάλεσαν. Όμως, η πλειονότητα των Τμημάτων ανταποκρίθηκε ικανοποιητικά στο νέο σύστημα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Αναλογιζόμενος τις δυσκολίες αλλά και γνωρίζοντας τις προσδοκίες των νέων για μια σύγχρονη Παιδεία υψηλής ποιότητας, ζήτησα την συνεισφορά όλων. Όχι ασφαλώς για να αποποιηθεί το κράτος των ευθυνών του. Αντίθετα. Για να επιταχύνουμε τις προσπάθειες, πέρα και έξω από μικροπολιτικά παιχνίδια και μηχανισμούς εξουσίας. Η εκπαίδευση –σε όλες της τις βαθμίδες- χρειάζεται μια στρατηγική μακράς πνοής. Τη στρατηγική αυτή, μπορούμε να την οικοδομήσουμε, κάθε μέρα, βήμα βήμα με την συνεργασία όλων στα διακομματικά όργανα που λειτουργούν και με σταθερή αναφορά στο δημόσιο συμφέρον.

Σας ευχαριστώ


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, Tηλ: 26410-53055, mail: info@proslipsis.gr
©  2004-2019  proslipsis.gr, All rights reserved