ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER ΤΗΣ PROSLIPSIS.GR
Μάθετε πρώτοι τα νέα ...

  ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
 

 
Βάλτε Αγγελία      Δείτε Αγγελίες      Newsletters       
  Επικοινωνία     
 
 
 
 
 
 
 
 

 
  Άλλες εκδηλώσεις Επιστροφή    
Παραμύθια του ουρανού και Λευκάδιος Χερν στο Ψηφιακό Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου


Αθήνα 26.9.2012, 18:03

Με τρεις παραστάσεις (ώρες: 18:30, 19:30 και 20:30, τη Δευτέρα, 1η Οκτωβρίου) με ελεύθερη είσοδο για το κοινό, το Νέο Ψηφιακό Πλανητάριο του Ιδρύματος Ευγενίδου υποδέχεται στην Ελλάδα μια νέα παιδική παράσταση με τίτλο «Τα Παραμύθια του Ουρανού 2».

Τα δελτία, που είναι απαραίτητα για την είσοδο, θα διανέμονται από τις 17:30 της ίδιας ημέρας (και έως εξαντλήσεως των διαθέσιμων θέσεων) από το ταμείο του Πλανηταρίου.

Την ίδια ημέρα το Ίδρυμα Ευγενίδου εγκαινιάζει την έκθεση της Μαρίας Γενιτσαρίου με τίτλο «Καλλιγραφικές Αποτυπώσεις σε περγαμηνή: Αφιέρωμα στον Λευκάδιο Χερν». Τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά της Ιαπωνίας και τα παραμύθια της, όπως μας την μετέφερε στα κείμενά του ο Λευκάδιος Χερν και έχουν μεταγραφεί καλλιγραφικά σε περγαμηνή από τη Μαρία Γενιτσαρίου.

Τα Παραμύθια
Μετά τον Μικρό Πρίγκιπα και το Τρένο της Φαντασίας, το Πλανητάριο εντάσσει στο πρόγραμμά του για μικρά παιδιά άνω των 5 ετών την εντυπωσιακή ψηφιακή παράσταση από τη μακρινή Ιαπωνία, με τίτλο «Τα Παραμύθια του Ουρανού 2», προβολές της οποίας θα ξεκινήσουν από την 1η Οκτωβρίου 2012.

Πρόκειται για μια παράσταση γεμάτη ευαισθησία, υπέροχα χρώματα και εικόνες, ιδανική για να έρθουμε -μικροί και μεγάλοι- «πιο κοντά» στον πανέμορφο νυκτερινό ουρανό που μας περιβάλλει, ακούγοντας τις εξαιρετικές ιστορίες με τις οποίες οι αρχαίοι Έλληνες έντυσαν τους αστερισμούς του.

Τα «Παραμύθια του Ουρανού 2» οπτικοποιούν με τρόπο εντυπωσιακό τις ιστορίες που βρίσκουμε στις «Μεταμορφώσεις» του Ησιόδου και του Οβιδίου για τις «Εποχές της Ανθρωπότητας», με τη βοήθεια των άστρων και των αστερισμών. Οι ιστορίες αυτές πέρασαν μέσα στον χρόνο και από γενιά σε γενιά έφτασαν ως εμάς σαν ευχάριστα παραμύθια, αφού κάθε αφηγητής τις πλαισίωνε με τα δικά του λεκτικά και περιγραφικά στολίδια.

Από την αρχαιότητα ακόμη οι παρατηρητές του ουρανού προσπάθησαν, άλλωστε, με κάθε τρόπο να δώσουν μια πιο οργανωμένη μορφή στο χάος των άστρων, με αποτέλεσμα τη γέννηση των αστερισμών. Τις καθάριες νύχτες, οι παλιές ιστορίες που συνδέουν τον άνθρωπο με τους αστερισμούς ξαναγεννιούνται, αφού κάθε αστερισμός έχει τη δική του ιστορία. Σε έναν τέτοιο νυχτερινό ουρανό μάς ταξιδεύει ο δημιουργός της παράστασης, για να παρακολουθήσουμε ιστορίες που συνδέουν τον άνθρωπο με τα άστρα.

Πρόκειται για μια εξαιρετική προσέγγιση για παιδιά, η οποία ξεκινά με μια εισαγωγή στους Αστερισμούς, στις κινήσεις του Ηλίου και των Πλανητών, και φτάνει ως την ιστορία της Αρχαίας Θεάς της Δικαιοσύνης και τους αστερισμούς του Ζυγού, με τους οποίους συνδέεται.

Η παράσταση αυτή από τη μακρινή Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου έχει ως δημιουργό της τον Κagaya, έναν «ψηφιακό» καλλιτέχνη που είναι διάσημος στην Ιαπωνία. Γεννημένος το 1968, έχει δημιουργήσει έργα τέχνης με θέμα το Σύμπαν, έργα που περιλαμβάνουν κυρίως γραφικά και ψηφιακές εκτυπώσεις,  εικόνες για βιβλία και περιοδικά που αφορούν σε αστρονομικά θέματα. Το «Τρένο της Φαντασίας» ήταν η πρώτη παράστασή του που φιλοξενήθηκε στο Πλανητάριο το 2010, με τεράστια επιτυχία. «Τα παραμύθια του Ουρανού 2» είναι η δεύτερη παράσταση για παιδιά που υπογράφει στην Ελλάδα.

Η παράσταση αυτή εντάσσεται στο πρόγραμμα του Πλανηταρίου με προβολές κάθε Σάββατο και Κυριακή από 6 Οκτωβρίου 2012 έως και τον Ιανουάριο 2013.

Έκθεση Μαρίας Γενιτσαρίου
H καλλιγράφος Μαρία Γενιτσαρίου εκθέτει μια σειρά περγαμηνών, στις οποίες αποδίδει παραδοσιακά παραμύθια της Ιαπωνίας καθώς και προσωπικά κείμενα του Λευκάδιου Χερν.

Τα εγκαίνια  θα πραγματοποιηθούν τη Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2012 και ώρα 20:00 και η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 14 Οκτωβρίου 2012

Τα κείμενα του Εθνικού Ποιητή της Ιαπωνίας και Ελληνικής καταγωγής  συγγραφέα και δημοσιογράφου Λευκάδιου Χερν, έχουν μεταγραφεί και διακοσμηθεί  σε ζωική περγαμηνή με την χρήση υλικών και τεχνικών του μεσαιωνικού χειρογράφου. Οι Μεγαλογράμματες και Μικρογράμματες γραφές που έχουν χρησιμοποιηθεί προέρχονται από ελληνικά χειρόγραφα από τον 6ο έως τον 13ο μ.Χ. αιώνα, ενώ τα μέσα γραφής τους είναι το μελάνι και το φτερό, συνήθως από χήνα ή παγώνι.

Η ιδιαιτερότητα της περγαμηνής ως υλικού, τα έντονα χρώματα των μελανιών, το φύλλο χρυσού και ασημιού και τα διακοσμητικά στοιχεία από διάφορους πολιτισμούς συνθέτουν μαζί με τις καλλιγραφικές γραφές μια εικόνα των κειμένων ιδιόμορφη και εντελώς πρωτότυπη.

Η Μαρία Γενιτσαρίου μιλώντας για τη δουλειά της αναφέρει: «Η γραφή ήταν ανέκαθεν ένας από τους  πιο σημαντικούς τρόπους έκφρασης της ανθρώπινης φύσης. Η καλλιγραφία από την άλλη εξέφραζε πάντα τα ιδιαίτερα στοιχεία της  προσωπικότητας του κάθε ατόμου, ασχέτως χώρου, χρόνου, φυλής και γλώσσας.  Όταν γύρω στο 1994 πρωτοείδα ελληνικά διακοσμημένα χειρόγραφα, αυτό που με εντυπωσίασε ήταν η διαφορετική αίσθηση που αποκτούσε το κείμενο ανάλογα με τη γραφή και τη διακόσμηση που είχε επιλεγεί για το εκάστοτε χειρόγραφο. Πώς δηλαδή οι λέξεις και τα γράμματα αποκτούσαν όγκο και δύναμη στις  επίσημες μεγαλογράμματες γραμματοσειρές  ή γίνονταν ανάλαφρα στολίδια στις μαργαριτόπλεκτες μικρογράμματες.

Το δεύτερο στοιχείο που με εντυπωσίασε ήταν το φως και η διαφάνεια που απέπνεε το χειρόγραφο ως έργο τέχνης. Ευτυχώς για μένα η εποχή μας μου δίνει την ευχέρεια να χρησιμοποιήσω υλικά και τεχνικές διαφορετικών εποχών και σχολών επιλέγοντας την κάθε μία ανάλογα με το κείμενο που θέλω να μεταγράψω/διακοσμήσω  και τον σκοπό που θέλω να επιτύχω.  Ο σκοπός μου ήταν και είναι ένας: Να αναδείξω το ίδιο το κείμενο δίνοντάς του πίσω τη δυναμική και τη μοναδικότητα που τόσο εύκολα ισοπεδώνεται στην εποχή μας, στην οποία ο όγκος της πληροφορίας είναι συνήθως πιο σημαντικός από το περιεχόμενό της.»

Και για να το περιγράψει πιο γλαφυρά τη δουλειά της, η Μαρία Γενιτσαρίου χρησιμοποιεί τα λόγια του Λευκάδιου Χερν: «Επειδή οι άνθρωποι δεν μπορούν πια να δουν το χρώμα, τις αποχρώσεις που έχουν οι λέξεις, τη μυστική φανταστική κίνησή τους, επειδή δεν μπορούν να αφουγκραστούν το ψιθύρισμα των λέξεων, το θρόισμα που κάνουν τα γράμματα το ένα μετά το άλλο, το ονειρεμένο φλάουτο, τα ονειρεμένα τύμπανα που απαλά και παράξενα παίζουν οι λέξεις, επειδή δεν αισθάνονται τον μορφασμό των λέξεων, τη συνοφρύωση και την έξαψη των λέξεων, το κλάμα, τη λύσσα, το πανδαιμόνιο και την ανταρσία των λέξεων, επειδή δεν αισθάνονται καθόλου τη λάμψη των λέξεων, το άρωμα και τη δυσοσμία τους, την απαλότητα ή τη σκληράδα, τη στέγνια ή τους χυμούς των λέξεων, είναι λόγος αυτός να μην προσπαθήσουμε να τους ωθήσουμε να τα ακούσουν, να τα δουν,  να τα αισθανθούν όλα αυτά;»

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης «Καλλιγραφικές Αποτυπώσεις σε περγαμηνή: Αφιέρωμα στον Λευκάδιο Χερν», το Ίδρυμα Ευγενίδου προσκαλεί τους μικρούς της φίλους (ηλικίας 10-13 ετών), σε ένα ειδικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Το πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με την Μαρία Γενιτσαρίου και  περιλαμβάνει ξενάγηση στην έκθεση και κατόπιν εργαστήριο στη Βιβλιοθήκη,  σχετικό με την ιστορία της ελληνικής καλλιγραφίας. Κατά την διάρκεια της ξενάγησης τα παιδιά θα περιηγηθούν στις ιστορίες του Λευκάδιου Χερν, ενώ  στο εργαστήριο θα γνωρίσουν τους τρόπους γραφής που χρησιμοποιήθηκαν στην Ελλάδα από τον 1ο έως τον 11ο μ.Χ. αιώνα καλλιγραφώντας και μεταγράφοντας τα δικά τους κείμενα. Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί τις ακόλουθες ημερομηνίες και ώρες: Πέμπτη 4 Οκτωβρίου 18:30 - 19:30 και  Πέμπτη 11 Οκτωβρίου, 18:30 - 19:30. Η είσοδος είναι δωρεάν αλλά απαραίτητη όμως είναι η κράτηση θέσεων στα τηλέφωνα της Βιβλιοθήκης: 210-9469631 και 32.

Βιογραφικό σημείωμα
Η Μαρία Γενιτσαρίου γεννήθηκε το 1966 στον Πειραιά. Σπούδασε ελεύθερο σχέδιο, χρώμα, σύνθεση, γραφικές τέχνες και αγιογραφία σε εργαστήρια των Αθηνών καθώς και παλαιογραφία στο Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας. Έχει εικονογραφήσει αρκετά παιδικά παραμύθια, κόμικς και ποιητικά κείμενα, όμως ο κύριος όγκος δουλειάς της αφορά στην ελληνική καλλιγραφία και μικρογραφία.

Με κύριο μέσο το μελάνι χρησιμοποιεί υλικά όπως η περγαμηνή, ο πάπυρος, το φύλλο χρυσού κ.ά., για να μεταγράψει και να διακοσμήσει κλασικά και σύγχρονα κείμενα. Με τον τρόπο αυτό το αισθητικό αποτέλεσμα αποπνέει ατμόσφαιρα μεσαιωνικού χειρογράφου.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 Επιστροφή  Κορυφή σελίδας

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ
ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η με οποιονδήποτε τρόπο αναδημοσίευση, αναπαραγωγή, κατά παράφραση ή διασκευή απόδοση του περιεχομένου της εφημερίδας, χωρίς την γραπτή άδεια του εκδότη. Κάθε δημόσια αναφορά στο περιεχόμενο της συνεπάγεται και αναφορά του ονόματός της, όπως η δημοσιογραφική δεοντολογία επιτάσσει.

 

 

[Αρχική σελίδα]  [Αγορά Εργασίας]  [Επιχειρηματικότητα]  [Προσλήψεις στο Δημόσιο]  [Εκπαίδευση]  [Σεμινάρια]  [Νομοθεσία]  [Βιβλία]
Διεύθυνση: Λ. Ριανκούρ 73, 11524 Αθήνα, email: info@proslipsis.gr , Τηλ: 6949244434
©  2004-2021  proslipsis.gr, All rights reserved