OPUS 92

Τravel Agency

ΚΟΜΟΤΗΝΗ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
__________________

 

 

 

 

 

Εις την Πόλιν το ταξίδι σου…

 

… σε μέρη που σου μιλούν κι έχουν πολλά να σου δώσουν:

 

Κωνσταντινούπολις, Βόσπορος, Πριγκιπόννησα, Χάλκη,

Πόντος, Καππαδοκία, Ιωνία, Ιμβρος, Τένεδος, Σμύρνη…

 

 

 

 

 

 

Ξεκινάμε…


από τις περιοχές του Αγίου Στεφάνου και Μακροχωρίου, που βρίσκονται στην είσοδο της Πόλης. Βλέπουμε τις όμορφες παραλίες της Προποντίδας και κατευθυνόμαστε στο Μπαλουκλή, στην Βλαχέρενα και στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου. Στην συνέχεια και αφού βρισκόμαστε μέσα στην Βυζαντινή Κωνσταντινούπολη φθάνουμε στον Βυζαντινό Ιππόδρομο με τους οβελίσκους και το Υδραγωγείο του Ιουστινιανού και θαυμάζουμε την κωρωνίδα της αρχιτεκτονικής, την Αγία Σοφία, με τον «αιωρούμενο τρούλλο», τους νάρθηκες και τον μεγαλοπρεπή κυρίως ναό. Επισκεπτόμαστε το τέμενος του Σουλτάνου Αχμέτ, θαυμάζουμε το μουσείο Τόπκαπι και καταλήγουμε, μετά από ένα «λουκούλιο» γεύμα, στην Μονή της Χώρας για να θαυμάσουμε τα ψηφιδωτά που απεικονίζουν παραστάσεις από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη.


Φυσικό είναι στην Πόλη να «περπατήσουμε» την Λεωφόρο Σταυροδρομίου, να βρεθούμε στα στενά σοκάκια με τα γνωστά καπηλιά της Πόλης και τέλος να θαυμάσουμε με ιδιωτικό σκάφος τις δύο ακτές του Βοσπόρου, με τα παλιά Ελληνικά και Οθωμανικά αρχοντικά και το απαράμιλλο φυσικό κάλλος. Στην συνέχεια  επισκεπτόμαστε με το ίδιο σκάφος τα Πριγκηπόννησα και φυσικά την Ιερά Θεολογική Σχολή, η οποία «αναμένει» να επαναλειτουργήσει.


Αποκομίζοντας γνώσεις από την Ρωμαίικη κουλτούρα συνεχίζουμε το νοερό μας ταξίδι προς την Μαύρη Θάλασσα. Βρισκόμαστε στις περιοχές της νότιας Ποντικής και ανηφορίζουμε προς την Σαμσούντα και Τραπεζούντα. Επισκεπτόμαστε την Μονή Σουμελά, θαυμάζουμε τα Κοτύωρα, ανεβαίνουμε στα «παρχάρια» της Ριζούντας και μέσω Άρτβιν, οδηγούμαστε στην «Καππαδοκική γη». Αφού δούμε την πατρίδα του Αγίου Βασιλείου, την Καισάρια, κατευθυνόμαστε στο Προκόπι, όπου και επισκεπτόμαστε μέσω ενός ιστορικού και οικολογικού τοπίου τις κοιλάδες του Περιστρέμματος και του Κοράμματος, με τις αντίστοιχες  μοναστικές πολιτείες. Στην συνέχεια προσκυνάμε τους Ιερούς Ναούς των περιοχών Σινασού, Προκοπίου και Καρβάλης και κατεβαίνουμε στις υπόγειες πόλεις της Ανακούς και Μαλακοπής. Αναχωρούμε μεστοί γνώσεων για την πολιτιστική προσφορά των Καππαδόκων και μέσω της Βυζαντινής λίμνης Τάτα και της Τουρκικής πρωτεύουσας, της Αγκυρας, κατευθυνόμαστε προς την Ιωνία.


Πρώτη στάση μας η πνευματική Σμύρνη και η Εφεσος με τις αρχαιότητές της, το θέατρο του Κέλσου, την Ιερά Οδό και την αρχαία αγορά της. Στην συνέχεια επισκεπτόμαστε τη Νέα Εφεσο, το Κουσάντασι  και μετά την κοινότητα «Σιριντζέ», την οποία αναφέρει στα διηγήματά της η Διδώ Σωτηρίου. Τέλος, μετά την περιήγησή μας στις περιοχές του Κορδελιού και του Μπορνόβα αναχωρούμε για το Αϊβαλί, την ιδιαίτερη πατρίδα του Ηλία Βενέζη.


Θαυμάζουμε την Αιολική γη, με τους Ιερούς Ναούς, τα παλιά εργοστάσια παραγωγής λαδιού και τα παλιά αρχοντικά. Συναντούμε τους Τούρκους από την Κρήτη και την Μυτιλήνη, συνομιλούμε μαζί τους και αναχωρούμε για την Πέργαμο. Ξεναγούμαστε στο Ναό του Τελεσφόρου και στο αρχαίο θέατρο και μεταβαίνουμε στην Τροία για να ολοκληρώσουμε το αρχαιολογικό τρίπτυχο «Εφεσος – Πέργαμος - Τροία».


Τέλος, αφού επιβιβασθούμε στο καράβι από τα Δαρδανέλλια ή την Λάψακο και περάσουμε από την Ασία προς την Ευρώπη μέσω των στενών των Δαρδανελλίων ή της Καλλίπολης, φθάνουμε στην Κεσάνη και από εκεί στην Ελλάδα. Το ταξίδι μας, όμως, δεν ολοκληρώθηκε ακόμα…

 

 

 

 

 

 


 

Η Πόλις  

Η Πόλις, όπως επικράτησε να λέγεται είναι χτισμένη στη θέση του αρχαίου Βυζαντίου όταν τον 7ο αιώνα π.χ. οι Μεγαρείς με επικεφαλής τον Βύζαντα έφτασαν εκεί και ίδρυσαν «την χώρα των τυφλών».

 

Το 330 επιλέχτηκε από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο ως πρωτεύουσα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, οπότε και ουσιαστικά ξεκινά η ιστορία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Στην αρχή πήρε την ονομασία «Νέα Ρώμη» και στην συνέχεια «Κωνσταντινούπολις» προς τιμή του Αυτοκράτορα.

 

Μεγάλοι Αυτοκράτορες εμφανίζονται οι Θεοδόσιος, Ιουστινιανός, Ηράκλειος κ.α., οι οποίοι κατάφεραν  και δημιούργησαν πολιτιστικά και θρησκευτικά μνημεία και ταυτόχρονα διατήρησαν την ισχύ της Αυτοκρατορίας. Επί της εποχής του Ηράκλειου ακούγεται για πρώτη φορά στο μοναστήρι των Βλαχερνών ο Ακάθιστος Υμνος, όταν οι Βυζαντινοί νικούν τους Αβάρους και αργότερα τους Πέρσες στην μάχη της Νινευή και επιστρέφουν θριαμβευτές στην Πόλη φέρνοντας τον Τίμιο Σταυρό.

 

Όπως όμως η κάθε Αυτοκρατορία έχει την ακμή και παρακμή της το ίδιο συμβαίνει και στην Βυζαντινή. Παρουσιάζονται φαινόμενα παθογένειας, πολεμικές αποτυχίες, καταδυνάστευση των πτωχών και αρπαγή γης. Ταυτόχρονα οι Οθωμανοί Τούρκοι επιτυγχάνουν νίκες σε βάρος των γειτόνων και αυτών των ίδιων των Βυζαντινών. Οι θρησκευτικές έριδες, καθώς και η διαμάχη Βυζαντίου, Ορθοδόξου Ανατολικής Εκκλησίας με την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, αποτελούν την αρχή του τέλους  της Βυζαντινής Κωνσταντινούπολης  η οποία  κυριεύεται από τους Τούρκους το 1453.

 


Αγία Σοφία 

Μια από τις ωραιότερες  εκκλησίες του κόσμου, ένα πραγματικό θαύμα βυζαντινής αρχιτεκτονικής, ο Ναός της του Θεού Σοφίας, αποτέλεσε για πάνω από δέκα αιώνες το καμάρι της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.

 

Η πρώτη εκκλησία κτίσθηκε από τον Κωνσταντίνο, σε βασιλικό ρυθμό, η οποία πυρπολήθηκε από τον κόσμο τον 5ο αιώνα. Ο ναός αναστηλώθηκε επί Μεγάλου Θεοδοσίου και καταστράφηκε για δεύτερη φορά κατά την διάρκεια της «Στάσης του Νίκα» το 532. Τρίτη φορά ο ναός κτίσθηκε εκ βάθρων επί Ιουστινιανού, του οποίου ο θεμέλιος λίθος μπήκε τον Φεβρουάριο του 532. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν σε πέντε χρόνια  τα εγκαίνια του οποίου έγιναν τον Δεκέμβριο του 537.

 

Το οικοδόμημα αποτελεί την κορωνίδα της Βυζαντινής αρχιτεκτονικής και παράδοσης. Οι Χριστιανοί αρχιτέκτονες κατάφεραν να συνδυάσουν με τρόπο πρωτότυπο και μεγαλοφυή το ρυθμό της βασιλικής με το ρωμαϊκό ρυθμό των περίκεντρων κτιρίων με τρούλο. Το αποτέλεσμα είναι ένας  νέος αρχιτεκτονικός ρυθμός, η βασιλική με τρούλο, λαμπρότερο δείγμα του οποίου αποτελεί η Αγία Σοφία.

 

 

Μονή της Χώρας

Μέσα στα Θεοδοσιανά τείχη, στην συνοικία Καριγιέ, βρίσκεται η Μονή του Σωτήρος Χριστού, που επικράτησε να λέγεται  Μονή της Χώρας. Ο πρώτος Ναός χτίστηκε από τον Ιουστινιανό και με επισκευές έφθασε μέχρι τα χρόνια των Κομνηνών. Το σημερινό κτίσμα ανάγεται στην εποχή της Μαρίας Δούκαινας τον 11ο αιώνα, ενώ τα ψηφιδωτά της είναι της πρώιμης και μεσοβυζαντινής περιόδου. Μετά την καταστροφή που υπέστη από τους Σταυροφόρους ο Ανδρόνικος ο Β΄( 1282-1326) ανέθεσε την  επισκευή της εκ βάθρων στον Θεόδωρο τον Μετοχίτη.

Μετά την άλωση της Πόλης, αν και όλοι οι Ναοί είχαν μετατραπεί σε τεμένη, ο Ναός του Σωτήρος Χριστού παρέμεινε και λειτουργούσε σαν Εκκλησία μέχρι το 1511 και μετατράπηκε σε τέμενος την εποχή του μεγάλου Βεζύρη Χαντίμ Αλί Πασά.

 

Η Μονή της Χώρας είναι γνωστή για τα αριστουργηματικά ψηφιδωτά της και για την θεματολογία της που είναι από την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Τα ζωηρά χρώματα και η ζωντάνια των μορφών είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των αγιογραφιών μεταξύ των οποίων κορυφαία είναι η «Δέηση».

 

Τέλος, σημαντικά ψηφιδωτά θεωρούνται και από πλευράς θεματολογίας όλα όσα απεικονίζονται στο «ταφικό παρεκκλήσιο», που δηλώνουν «τη νίκη της ζωής επί του θανάτου», καθώς και «τη νίκη του νέου Αδάμ επί του παλαιού». 

 

 

Υδραγωγείον του Ιουστινιανού

Κτίστηκε για πρώτη φορά επί Κωνσταντίνου και επεκτάθηκε επί Ιουστινιανού.  Επικράτησε να λέγεται «Υδραγωγείο του Ιουστινιανού». Κατασκευάσθηκε με σκοπό να τροφοδοτεί με νερό την Πόλη κατά την διάρκεια πολεμικών επιθέσεων. Εχει μήκος 140 μέτρα και πλάτος περίπου 70. Η στέγη του στηρίζεται επάνω σε 336 κίονες με κιονόκρανα, σε δώδεκα σειρές , ενώ δύο κίονες έχουν στην βάση τους το κεφάλι μιας μέδουσας.

 

 

Πριγκηπόννησα

Τα Νησιά, όπως τα λέγαμε εμείς οι Ρωμιοί της Πόλης, είναι το σύμπλεγμα των Πριγκηποννήσων

 

 

 

 

 

 

 

όπου, όπως καταγράφεται στην ιστορία, εξορίζονταν Βυζαντινοί πρίγκηπες. Βεβαίως τα νησιά αυτά στην Ελληνική βιβλιογραφία ονομάζονται «νησιά του πνεύματος» ή «μοναστικά νησιά» ή «παπαδονήσια», ενώ οι Τούρκοι τα χαρακτηρίζουν σαν νησιά του Εβλιγιά Τσελεμπί ή «Κιζίλ ανταλάρ», κ.λπ.

 

Είναι 9 στον αριθμό και όχι 4 όπως πολλές φορές αναφέρονται. Απέχουν από την Πόλη περίπου 25 μίλια και βρίσκονται στην Προποντίδα μεταξύ Ευρωπαϊκής και Ασιατικής Τουρκίας, απέναντι από την Χαρταλιμή, το Παντήχι κ.ά.

 

Τα πανέμορφα αυτά νησιά με το απαράμιλλο φυσικό κάλλος βρίσκονται στο στόμιο του αρχαίου Αστακηνού κόλπου. Είναι καταπράσινα και γεμάτα από σχολεία και Μοναστήρια.

 

Η Πρώτη, το πρώτο νησί, με τα μοναστήρια του Χριστού, την Παιδόπολη και την Στέγη εργαζομένου κοριτσιού είναι το νησί που φανερώνει την Ρωμαίϊκη κοινωνική συνοχή. Η Αντιγόνη, που πήρε το όνομα της από τον Αντίγονο τον πατέρα του Δημητρίου Πολιορκητού, ονομάζονταν και Πάνορμος , είναι γνωστή και για την φυλάκιση του Πατριάρχη Μεθοδίου στα υπόγεια του ιερού Ναού του Αγίου Ιωάννη του Προδρόμου, που φαντάζει στο κέντρο του νησιού, ενώ το νησί είναι γνωστό για το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου του Καρύπη.

 

Βέβαια, το κυρίως πνευματικό νησί είναι η Χάλκη. Με τα μοναστήρια της Αγίας Τριάδος, του Αγίου Σπυρίδωνα, με την Σκήτη του Αγίου Αρσενίου, την Θεολογική Σχολή και την Εμπορική Σχολή. Νησί, όπως έλεγαν οι Χαλκινοί, των πνευματικών ανθρώπων, αφού σ’ αυτό κατοίκησαν οι γνωστοί σε όλο τον κόσμο καθηγητές της Θεολογικής Σχολής. Η Πρίγκηπος, το μεγαλύτερο σε έκταση με το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου και Αγίου Νικολάου, το Ορφανοτροφείο, τους ιερούς Ναούς της Παναγίας και του Αγίου Δημητρίου, αποτελεί πόλο έλξης όλων των επισκεπτών. Χαρακτηριστικό γνώρισμα όλων των νησιών που κατοικούνται είναι οι μεγάλες επαύλεις, τα θέρετρα και τα αρχοντικά Ρωμιών, Τούρκων, Εβραίων και Αρμεναίων, οι οποίοι αποτελούσαν την πολυπολιτισμική κοινωνία των νησιών.

 

Τα υπόλοιπα νησιά, η Νείανδρος, η Τερέβινθος, η Οξειά, η Πλάτη και η Πίττα, είναι ακατοίκητα αλλά όλα έχουν την δική τους ιστορία αφού σε όλα υπάρχουν απτές αποδείξεις  Βυζαντινών μοναστηριών.

 

 

Ιερά Θεολογική Σχολή της Χάλκης

Ο Λόφος της Ελπίδας, της Χάλκης των Πριγκιποννήσων, έμελλε να φιλοξενήσει την Ιερά Θεολογική Σχολή της Χάλκης. Στο βορινό τμήμα του νησιού, το οποίο είναι σε σχήμα κώνου και περιβάλλεται από ένα πανέμορφο δάσος, στο σημείο όπου υπάρχει η Ιερά Μονή της Αγίας Τριάδας  ιδρύθηκε η γνωστή ανά τον κόσμο Θεολογική Σχολή το 1844 από τον Πατριάρχη Γερμανό τον Δ΄, ο οποίος ανοικοδόμησε εκ βάθρων το μοναστήρι μετά την ολοσχερή καταστροφή που υπέστη το 1831 από φωτιά.

 

Σκοπός της ίδρυσης της Σχολής ήταν, όπως παρουσιάζεται στις βιβλιογραφικές πηγές η επιμόρφωση τoυ ιερού κλήρου, η καλλιέργεια της Θεολογικής επιστήμης, η άρτια προετοιμασία κληρικών και λαϊκών στελεχών, η αντιμετώπιση των επιδράσεων των διαφόρων μορφών του υλισμού, των αντιχριστιανικών φιλοσοφικών συστημάτων και του « Καϊρείου Θεοσεβισμού», που είχε εμφανιστεί στην Ελλάδα.

 

Πρώτος Σχολάρχης ήταν ο Σταυρουπόλεως Κωνσταντίνος Τυπάλδος (1844-1864) ενώ η ιστορία ήθελε και πάλι έναν άλλο Μητροπολίτη Σταυρουπόλεως, τον Μάξιμο Ρεπανέλλη (1955- 1971) να είναι ο τελευταίος, αφού η Αγκυρα το 1971, με την υπ’  αριθμόν 75 απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, ανέστειλε τη λειτουργία της, με το σκεπτικό ότι «η λειτουργία της κρίθηκε αντισυνταγματική».

 

Η Θεολογική Σχολή της Χάλκης η οποία δεσπόζει στον λόφο της Ελπίδας, ελπίζει ότι θα  ξαναντηχήσουν οι φωνές των μαθητών. Είναι λυπηρό, οδυνηρό και άδικο να παραμένει κλειστό ένα πνευματικό φυτώριο και να βρίσκεται συνεχώς στη δίνη των πολιτικών εξελίξεων της Τουρκίας.

Η επαναλειτουργία της Σχολής θα αποτελέσει όχι μόνο την αρχή της συμπλήρωσης του δημοκρατικού ελλείμματος της Τουρκίας, αλλά θα προσθέσει ένα λιθαράκι στην καλυτέρευση των σχέσεων μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας.

(Συμεών Σολταρίδης, « Ελευθεροτυπία- Ιστορικά» 28/12/2000)

 

 

Βόσπορος

Ο Πορθμός που χωρίζει την Ευρώπη από την Ασία και συνδέει τον Εύξεινο Πόντο με την Προποντίδα. Το «θαλασσινό φίδι», όπως τον χαρακτηρίζουν οι Ρωμηοί στην Πόλη, ο οποίος ξεκινά από την περιοχή του ακρωτηρίου των ανακτόρων και φθάνει μέχρι τα Καβάκια. Με τις παλιές βαπορόσκαλες που εξυπηρετούσαν τους πολίτες στην καθημερινή τους μετάβαση στις εργασίες τους, με τις παλιές μαούνες που μετέφεραν τα προϊόντα, όταν ακόμα δεν υπήρχαν τα φορτηγά, με τα βαπόρια, ο Βόσπορος ήταν και είναι ο πόλος  έλξης χιλιάδων επισκεπτών, παρά τις αλλαγές που υπέστη το φυσικό περιβάλλον.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Τα θέρετρα και τα παράλια αρχοντικά, τα «γιαλιά», είναι τα κατ’ εξοχήν ιδιαίτερα στοιχεία που θαυμάζει ο επισκέπτης όταν περιηγείται στις δύο ακτές του Βοσπόρου. Φτιαγμένα από ξύλο και πέτρα και με την επιτηδειότητα του «μάστορα» στην αρχή ήταν μονώροφα σε αντίθεση με τα κονάκια και τις επαύλεις, ενώ στη συνέχεια μετατράπηκαν σε διόροφα.

 

Σημαντικά είναι και τα Βυζαντινά και Οθωμανικά μνημεία που υπάρχουν. Εξέχουσας σημασίας οι Ορθόδοξοι Ναοί που έχουν αναστηλωθεί ή ανοικοδομηθεί επί των υπολειμμάτων παλιών Βυζαντινών Ναών στις παράκτιες Ελληνικές κοινότητες, ενώ φαντάζουν και τα Οθωμανικά μνημεία και τεμένη που ανάγονται στην εποχή του «Τανζιμάτ», δηλαδή της μεταρρύθμισης.

 

Ο Βόσπορος όμως είναι γνωστός και για την ύπαρξη των χιλιάδων Ελλήνων που ζούσαν στις παράκτιες κοινότητες. Το Διπλοκιόνιο, το Μεσάχωρο, η Ξηροκρήνη, το Μέγα Ρεύμα, το Νιχώρι, τα Θεραπιά και ο Βαθυρρύαξ είναι από τις σημαντικότερες. Τα ανάκτορα των Σούτσων, το αρχοντικό των Μαυροκορδάτων, οι τάφοι των Μουσούρων, το σπίτι του Πατριάρχη Ιωακείμ του Γ΄και τόσα άλλα κτίσματα είναι η απόδειξη του ένδοξου παρελθόντος που συνεχίζει μέχρι σήμερα. 

 

 

H Παιδεία και η Εκπαίδευση στην Κωνσταντινούπολη

Μια από τις πολλές υποχρεώσεις που είχε το Πατριαρχείο -και σύμφωνα με το σύστημα των προνομίων- ήταν ότι αποτελούσε «το ανώτατο όργανο που επόπτευε και ρύθμιζε την εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων της Αυτοκρατορίας».


Με τους εθνικούς κανονισμούς του 1860, εκτός του Πατριαρχείου, άρχισε και το λαϊκό στοιχείο να ενδιαφέρεται και να ρυθμίζει «τα της γενικής παιδείας» του Ελληνισμού στην Αυτοκρατορία. Σ’ αυτό συνετέλεσε η συνταγματική περίοδος και τα προνόμια που δόθηκαν στην ομογένεια, με τα οποία ενδυναμώθηκε η οικονομική και κοινωνική παρουσία της.


Μέσα στην εξαιρετικά ευνοϊκή ατμόσφαιρα που δημιουργείται κυρίως από το πολιτικό καθεστώς που παρέχει η Πύλη, τα οικονομικά δεδομένα που παρουσιάζονται από τις συνεχείς συνεισφορές των μεγάλων ευεργετών του Γένους και «τον οβολό της φιλότιμης ομογένειας» ιδρύονται σχολεία, με αποτέλεσμα να αναβαθμίζεται συνεχώς η ομογενειακή παιδεία και να παρουσιάζει τέτοια εντυπωσιακή έξαρση, ώστε να λέγεται ότι η Ρωμιοσύνη ζούσε «τον χρυσούν αιώνα της παιδείας της». Απόδειξη του υψηλού επιπέδου γενικής παιδείας και εκπαίδευσης που προσφέρεται στην Πόλη, καθώς και για τα υπάρχοντα εκπαιδευτήρια, αποτελεί η σημείωση του Κωνσταντίνου Σβολόπουλου, ο οποίος γράφει για «τον επαρκή αριθμό των σχολείων, την ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται και για την αξιόλογη συμβολή των εκπαιδευτικών».


Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας ήταν, κατά το σχολικό έτος 1906, μόνο στην Αρχιεπισκοπή Κωνσταντινουπόλεως καθώς και στις Μητροπόλεις Δέρκων και Χαλκηδόνος να υπάρχουν 211 σχολεία με συνολικό αριθμό μαθητών και μαθητριών 21.796. Ο αριθμός αυτός , λόγω της καταπιεστικής πολιτικής της Τουρκίας, διαμορφώθηκε και ενώ κατά την τριετία 1920-1922 ήταν 19.505 μαθητές και μαθήτριες, το σχολικό έτος 1928-1929 φθάνει τους 5.923.


Παρά την ύπαρξη των σχετικών άρθρων της Συνθήκης της Λωζάννης και των Μορφωτικών Πρωτοκόλλων που είχαν υπογραφεί μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, η Αγκυρα ακολούθησε το εθνικιστικό της πρόγραμμα και την αφομοιωτική της πολιτική. Ετσι, ενώ στην Κωνσταντινούπολη κατά το σχολικό έτος 1955 -1956 λειτουργούν 45 σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και 6 δευτεροβάθμιας, με αριθμό μαθητών 5.380 και 1209 αντίστοιχα, κατά το σχολικό έτος 1975-1976, λόγω των απελάσεων  και της εισβολής στην Κύπρο, λειτουργούν 24 Δημοτικά και 6 Γυμνάσια - Λύκεια με αντίστοιχο αριθμό μαθητών 1.115 και 774.


Τέλος, κατά το σχολικό έτος 1999-2000 λειτούργησαν 10 Δημοτικά σχολεία και 3 Γυμνάσια - Λύκεια με αριθμό μαθητών 127 και 148 αντίστοιχα. Σήμερα ο αριθμός των εν ενεργεία σχολείων και φοιτούντων μαθητών είναι πολύ μικρότερος.

(Του Συμεών Σολταρίδη. Βλέπε ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - ΙΣΤΟΡΙΚΑ 28/12/2000)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Και το ταξίδι συνεχίζεται…

 

… αρκετά χρόνια αργότερα.

 

 

 

Το 1992 δυο Ρωμηοί της Πόλης με έντονη την Πολίτικη παιδεία, αλλά και την πολυπολιτισμική της Κωνσταντινούπολης, αποφασίζουν να φτιάξουν ένα ταξιδιωτικό γραφείο, το «OPUS 92 Τravel Agency», με σκοπό να «μεταγγίζουν» στους Έλληνες επισκέπτες της Πόλης και των άλλων περιοχών το «άρωμα» των περασμένων εποχών και τον «αέρα» της σύγχρονης.

Χάρις στην έντονη, υπεύθυνη και ιδιαίτερη δραστηριότητα των ανθρώπων του το εγχείρημα πέτυχε και σήμερα το «OPUS 92 Τravel Agency» θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα ταξιωδιτικά γραφεία στο είδος του. Συνεργάζεται με τα μεγαλύτερα ταξιδιωτικά γραφεία της Ελλάδας και του εξωτερικού και τα τελευταία χρόνια βρίσκεται στις πρώτες θέσεις των κρατήσεων στα 5* και 4* superior ξενοδοχεία της Τουρκίας (Κωνσταντινούπολης, Αϊβαλιού, Σμύρνης, Καππαδοκίας, Πόντου, Προύσας και Βιθυνίας).
 

Εκτός από συλλογικές εκδρομές, το «OPUS 92 Τravel Agency» αναλαμβάνει την εξυπηρέτηση και μεμονομένων επισκεπτών, καθώς και διοργανώσεις θρησκευτικών τελετών, όπως γάμων και βαπτίσεων σε Ναούς της Πόλης, αλλά και τελετές σε κοσμικά κέντρα, αίθουσες κεντρικών ξενοδοχείων ή και σε ιδιωτικά πλοία κατά την διάρκεια περιηγήσεων του Βοσπόρου και των Πριγκηποννήσων.

 

Επίσης, αναλαμβάνει την οργάνωση σε όλη την Τουρκία διεθνών συνεδρίων με οικολογικό, ιστορικό και θρησκευτικό περιεχόμενο. Μέχρι σήμερα μεταξύ άλλων έχει αναλάβει την οργάνωση συνεδρίων πολλών διεθνών φορέων, καθώς και του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Σήμερα το «OPUS 92 Τravel Agency» διαθέτει γραφεία στην Κομοτηνή και στην Κωνσταντινούπολη, στις ακόλουθες διευθύνσεις:

Κωνσταντινούπολη

Çarşı Ağası, Sok. No: 8, 34347 Ortaköy, İstanbul, Turkey

Tel: +90 212 3273400  (pbx), Fax: +90 212 2609528, 2366180

E-mail :efes@efesopus.com – opus@efesopus.com

Web: www.efesopus.com

Κομοτηνή

Συμεών Σολταρίδης

Σύμβουλος Επικοινωνιακής Πολιτικής - Δημοσιογράφος

Τηλ.: (0030) 6946 336923, e-mail: Soltaridis@enet.gr

0090 5369526906, 0090 212 3273400, e-mail opus@efesopus.com 

 

 

* Το κυρίως πρόγραμμα του γραφείου περιλαμβάνει τις παρακάτω εκδρομές.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πρόγραμμα εκδρομών

_____________________________________________________________

 

 

 

 

Αναζητώντας τον «χαμένο Ελληνισμό»

10ήμερη εκδρομή στην Ιωνία και Κωνσταντινούπολη  

 

1η ημέρα: ΔΑΡΔΑΝΕΛΛΙΑ

Αναχώρηση. Αφιξη στα σύνορα, έλεγχος  διαβατηρίων και αγορές από το κατάστημα αφορολόγητων ειδών. Στην συνέχεια επιβίβαση στο λεωφορείο και μέσω των παλιών Ελληνικών πόλεων Καλλίπολης ή Μαδύτου άφιξη στα Δαρδανέλλια. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο και δείπνο. Διανυκτέρευση.

2η ημέρα: ΔΑΡΔΑΝΕΛΛΙΑ – ΑΙΒΑΛΙ

Πρωϊνό. Αναχώρηση για την Τροία. Ξενάγηση  στις αρχαιότητες  της πόλης του Πριάμου όπου θα γνωρίσουμε τις 9 πόλεις, τον πολιτισμό και τα ιστορικά δεδομένα. Στην συνέχεια αναχώρηση για το Αϊβαλί και τα Μοσχονήσια. Γεύμα και περιήγηση στις παλιές Μητροπόλεις των Κυδωνιών και Μοσχονησίων. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Το απόγευμα μια πρώτη βόλτα στα Μοσχονήσια για να γνωρίσουμε τον καφενέ του Βενέζη, τον μεγάλο καφενέ του χωριού, τον Ιερό Ναό των Ταξιαρχών και τα δρομάκια με τα παλιά αρχοντικά και τις μεγάλες «πορτάρες». Δείπνο. Διανυκτέρευση.

3η ημέρα: ΑΪΒΑΛΙ

Πρωϊνό. Ξενάγηση στην πόλη των Κυδωνιών, Αϊβαλί. Θα επισκεφθούμε τις τρεις Εκκλησίες που σήμερα έχουν μετατραπεί σε τεμένη, και συνυπάρχουν  καμπαναριά  και μιναρέδες, τα μικρά δρομάκια, τις παλιές βιοτεχνίες λαδιού και κρασιού και προαιρετικά θα κάνουμε την βόλτα με ιδιωτικό πλοίο των 27 νησιών που αποτελούν το νησιωτικό σύμπλεγμα των Μοσχονησίων. Προαιρετικό γεύμα. Βόλτα στην αγορά και επιστροφή στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

4η ημέρα: ΑΪΒΑΛΙ - ΣΜΥΡΝΗ

Πρωϊνό. Αναχώρηση για τις αρχαιότητες της Περγάμου. Ξενάγηση στο Ασκληπιείο, όπου θα δούμε το αρχαίο θέατρο, την οδό με τους κίονες, την βιβλιοθήκη και τον χώρο όπου οι ασθενείς ακολουθώντας τις ρήσεις των ιατρών και φιλοσόφων γίνονταν καλά με λουτροθεραπεία, ερμηνεία ονείρων κ.λπ. Προαιρετικό γεύμα. Στη συνέχεια αναχώρηση για την πρωτεύουσα της Ιωνίας, Σμύρνη. Μετάβαση στον λόφο της Σμύρνης όπου κτίσθηκε η Ελληνιστική Σμύρνη, θα δούμε το λιμάνι όπου αποβιβάσθηκε ο Ελληνικός στρατός και από όπου έγκατέλειψαν την «πατρώα γη» ο

Ελληνισμός της περιοχής, το κτίριο της Ακαδημίας, τον σιδηροδρομικό σταθμό. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

5η ημέρα: ΣΜΥΡΝΗ

Πρωϊνό. Μετάβαση στην περιοχή Σέλτσουκ όπου βρίσκεται ο Ιερός Ναός του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, το «σπίτι της Παναγίας» και στην συνέχεια ξενάγηση στις αρχαιότητες της Εφέσου, με την γνωστή βιβλιοθήκη του Κέλσου, την Ιερά οδό, την οδό των Κουρήτων, το αρχαίο θέατρο, την αγορά και το Βουλευτήριο. Στην συνέχεια προαιρετικό γεύμα και μετάβαση στη Νέα Εφεσο (Κουσάντασι). Επιστροφή στην Σμύρνη. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

6η ημέρα: ΣΜΥΡΝΗ - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πρωϊνό. Αναχώρηση για την Κωνσταντινούπολη μέσω  Προύσας και Γιάλοβας. Προαιρετικό γεύμα. Επιβίβαση στο καράβι και άφιξη έξω από την Πόλη, στην περιοχή Εσκίχισαρ. Στην συνέχεια άφιξη στην Πόλη. Δείπνο και τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Διανυκτέρευση.

7η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πρωϊνό. Προσκύνημα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και στους Ιερούς Ναούς της Παναγίας των Βλαχερνών και Μπαλουκλιώτισας. Στην συνέχεια ξενάγηση στην Μονή της Χώρας με τα γνωστά σε όλο τον κόσμο ψηφιδωτά της πρωτοβυζαντινής και μεσοβυζαντινής περιόδου, στον Βυζαντινό Ιππόδρομο και στην Αγία Σοφία «με τον αιωρούμενο τρούλλο». Γεύμα. Στην συνέχεια μετάβαση στην αγορά. Επιστροφή στο ξενοδοχείο. Το βράδυ προαιρετική έξοδος. Διανυκτέρευση.

8η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πρωϊνό. Ημερήσια προαιρετική εκδρομή με ιδιωτικό καράβι στον Βόσπορο και Πριγκηπόνησα. Στην αρχή επίσκεψη στην Χάλκη, για να δούμε την Θεολογική Σχολή και το Μοναστήρι της Αγίας Τριάδας. Στην συνέχεια μετάβαση στην Πρίγκηπο. Γεύμα. Μετά από μια μικρή βόλτα επιβίβαση στο καράβι μας  για να κατευθυνθούμε προς τον Βόσπορο. Εκεί θα θαυμάσουμε την τεχνοτροπία των παλιών Ελληνικών και Οθωμανικών αρχοντικών και θα γνωρίσουμε την ιστορία των παράκτιων Ελληνικών Κοινοτήτων. Το βράδυ προαιρετική αποχαιρετηστήρια έξοδος. Διανυκτέρευση.

9η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ - ΘΡΑΚΗ

Πρωϊνό. Ελεύθερη ημέρα μέχρι το μεσημέρι. Προαιρετικό γεύμα και το απόγευμα αναχώρηση για την Αλεξανδρούπολη ή Κομοτηνή. Διανυκτέρευση.

10η ημέρα: ΘΡΑΚΗ

Πρωϊνό. Επιβίβαση στο λεωφορείο και αναχώρηση.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4ήμερη εκδρομή στο Αϊβαλί - Σμύρνη 

(Τροία - Πέργαμος – Εφεσος)

 

1η ημέρα: ΑΪΒΑΛΙ

Αφιξη στα σύνορα και έλεγχος διαβατηρίων. Μετά το πέρας των διαδικασιών και τις αγορές από το κατάστημα αφορολόγητων ειδών αναχώρηση με προορισμό την Καλλίπολη. Επιβίβαση στο πλοίο και  άφιξη στην Λάμψακο. Στη συνέχεια άφιξη στις αρχαιότητες της Τροίας και ξενάγηση. Αφού ολοκληρωθεί η περιήγηση, αναχώρηση με προορισμό το Αϊβαλί. Πρώτη γνωριμία με την περιοχή των Κυδωνιών. Προαιρετικό γεύμα. Στην συνέχεια περιήγηση των Μοσχονησίων με τις Ελληνικές συνοικίες, την Εκκλησία των Ταξιαρχών. Προαιρετική περιήγηση των Μοσχονησίων για να θαυμάσουμε τα 27 νησιά που απαρτίζουν τα Μοσχονήσια με ιδιωτικό καράβι. Αναχώρηση για Σμύρνη. Αφιξη και τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

2η ημέρα: ΑΪΒΑΛΙ – ΠΕΡΓΑΜΟΣ - ΣΜΥΡΝΗ

Πρωϊνό. Αναχώρηση για την Πέργαμο. Αφιξη και περιήγηση στο Ασκληπιείο. Στη συνέχεια προαιρετικό γεύμα και άφιξη στην Σμύρνη. Περιήγηση στο Καντιφέκαλε, στο λιμάνι και στα εναπομείναντα Ελληνικά κτίσματα. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

3η ημέρα: ΣΜΥΡΝΗ – ΕΦΕΣΟΣ - ΣΜΥΡΝΗ

Πρωϊνό. Στην αρχή επισκεπτόμαστε τον χώρο ταφής του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου και στην συνέχεια το σπίτι της Παναγίας. Μετά από το προσκύνημα μεταβαίνουμε στις αρχαιότητες της Εφέσου. Ξενάγηση στο μεγάλο θέατρο, στην αγορά, στην βιβλιοθήκη και στα λουτρά. Προαιρετικό γεύμα και μετάβαση στο χωριό «Σιριντζέ»ή« Κιρκιντζέ», παλιό Ελληνικό χωριό, που διατηρεί το χρώμα των πρώτων κατοίκων του και την Εκκλησία του Αγίου Ιωάννη. Μετάβαση το απόγευμα στο Κουσάντασι και επιστροφή στην Σμύρνη. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

4η ημέρα: ΣΜΥΡΝΗ (επιστροφή)

Πρωινό. Αναχώρηση  για την Ελλάδα μέσω Λαμψάκου ή Μαδύτου. Επιβίβαση στο πλοίο και άφιξη στην Καλλίπολη ή Δαρδανέλλια. Στη συνέχεια άφιξη στα Ελληνοτουρκικά  σύνορα και έλεγχος διαβατηρίων.

 

 

Αναζητώντας το Χρυσόμαλλο Δέρας και τα Παρχάρια
13 ημέρες στην «Ποντική γη»

 

1η ημέρα: ΣΥΝΟΡΑ - ΗΡΑΚΛΕΙΑ - ΖΟΝΓΚΟΥΛΝΤΑΚ (660 χλμ.)

Αφιξη στα σύνορα. Αναχώρηση με προορισμό την Κωνσταντινούπολη και από εκεί μέσω της «κρεμαστής γέφυρας» άφιξη στην Ασία. Αφού περάσουμε τις περιοχές Κοτζάελι και Ντούζτζε, μέσω της κωμόπολης Ακτσάκοτζα άφιξη στην Ηράκλεια, όπου κατά την μυθολογία πέρασε από εδώ ο Ηρακλής κατά την Αργοναυτική εκστρατεία. Από εκεί φθάνουμε στην πόλη των ανθρακορυχείων, το Ζόνγκουλντακ. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

2η ημέρα: ΖΟΝΓΚΟΥΛΝΤΑΚ - ΜΠΑΡΤΙΝ - ΑΜΑΣΡΑ - ΣΙΝΩΠΗ (480 χλμ.)

Πρωϊνό. Αναχώρηση για το αρχαίο Παρθένιον με την γνωστή «γυναικεία της αγορά» και στην

συνέχεια για την πόλη της Αμάσρας, δηλαδή την αρχαία Ελληνική πόλη Σήσαμο. Περιήγηση στην χερσόνησο και αναχώρηση για την Σινώπη, την πρώτη και πιο σημαντική Ελληνική αποικία στον Εύξεινο Πόντο. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

3η ημέρα: ΣΙΝΩΠΗ - ΣΑΜΣΟΥΝΤΑ (250 χλμ.) 

Πρωϊνό. Αναχώρηση και μετά από περίπου 4 ώρες άφιξη στην Σαμσούντα, δηλαδή στην αρχαία Αμισό που ιδρύθηκε τον 7ο αιώνα π.χ. από Μιλήσιους αποίκους. Περιήγηση της πόλης. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο και το απόγευμα μετάβαση στην πεδιάδα Τσαρσαμπά, 10 χιλιόμετρα από την Σαμσούντα, για να δούμε τον ποταμό Ιρη με τις προσχώσεις, τα κανάλια και τις μικρές λίμνες. Επιστροφή στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

4η ημέρα: ΣΑΜΣΟΥΝΤΑ - ΑΜΑΣΕΙΑ - ΝΙΚΣΑΡ – ΟΥΝΓΕ - ΚΟΤΥΩΡΑ (430 χλμ.)

Πρωϊνό. Αναχώρηση για την Αμάσεια, την πόλη όπου το 1921 απαγχονίσθηκαν 83 επιφανή μέλη των περιοχών Μπάφρας και Αμισού. Περιήγηση στην πόλη όπου κυλά ο ποταμός Ιρης και αναχώρηση για την Νεοκαισάρεια, την πόλη του Αγίου Γρηγορίου. Στη συνέχεια μετάβαση στην Οινόη που θεωρείται το δυτικό σύνορο της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας και αφού περάσουμε και από την Φάτσα, την πόλη με τους Αλεβίτες, άφιξη στα Κοτύωρα. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

5η ημέρα: ΚΟΤΥΩΡΑ - ΚΕΡΑΣΟΥΝΤΑ - ΤΟΝΙΑ - ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ (260 χλμ.)

Πρωϊνό. Περιήγηση στα Κοτύωρα και στην Εκκλησία της Υπαπαντής, καθώς και στην «Ψωμιάδειο Ελληνική Σχολή». Αναχώρηση για Κερασούντα και επίσκεψη στο νησάκι της Κερασούντας που απέχει μόλις 3 χιλιόμετρα από το κέντρο. Ταυτίζεται με την Αρητιάδα της μυθολογίας, όπου οι Στυμφαλίδες Ορνιθες επιτέθηκαν στους Αργοναύτες. Στην συνέχεια μετάβαση στην πόλη Τόνια, την αρχαία Θοανία  και άφιξη στην Τραπεζούντα. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

6η ημέρα: ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ

Πρωϊνό. Περιήγηση της πόλης, της πρωτεύουσας της Αυτοκρατορίας του Πόντου. Περιήγηση της παλιάς πόλης. Προσκύνημα στην Αγία Σοφία, που κτίσθηκε από τον Μανουήλ τον Κομνηνό, μετάβαση στην έπαυλη του Κωνσταντίνου Καπαγιαννίδη, στο «Φροντιστήριο της Τραπεζούντας», κ.ά.  Βόλτα το απόγευμα στην αγορά με τους γνωστούς χρυσοχόους και εργαστήρια χαλκού. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

7η ημέρα: ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ

Πρωϊνό. Αναχώρηση για το Μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, στο όρος Μελά. Κατά την παράδοση

 

 

 

 

 

 

 

 

λέγεται ότι το μοναστήρι ιδρύθηκε τον 4ο αιώνα από τους Αθηναίους μοναχούς Βαρνάβα και Σωφρόνιο, οι οποίοι ακολούθησαν την αγιογρα φημένη εικόνα της από τον Απόστολο Λουκά. Η διαδρομή είναι πολύ όμορφη. Δάσος, ο χείμαρος με την ονομασία «τη Παναϊας το ποτάμ» και πανίδα σκιαγραφούν την φυσική ομορφιά. Επιστροφή στην Τραπεζούντα. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

8η ημέρα: ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ - ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ - ΡΙΖΟΥΝΤΑ (350 χλμ.)

Πρωϊνό. Αναχώρηση για την διάβαση της Ζυγάνας. Οι φυσικές ομορφιές «αποζημιώνουν» τον ταξιδιώτη για τους δύσβατους δρόμους. Κατά μία εκδοχή από αυτή την περιοχή το 399 π.χ. οι Μύριοι του Ξενοφώντα αναφώνησαν το «θάλαττα-θάλαττα». Στην συνέχεια άφιξη στην Αργυρούπολη, γνωστή από τα ορυχεία αργύλου που έχει και αποτέλεσαν την πηγή εσόδων της Αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας από το 1204- 1461. Μετά την περιήγηση μας στην πόλη αναχώρηση για την Ριζούντα. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

9η ημέρα: ΡΙΖΟΥΝΤΑ

Πρωϊνό. Περιήγηση στο αρχαίον Ρίζαιον, στην Βυζαντινή Ριζού. Στη συνέχεια μετάβαση στην περιοχή Χεμσίν με τα παρχάρια, τα Ποντιακά οροπέδια και τους ορεινούς όγκους. Οι κάτοικοι δεν είναι Λαζοί αλλά μάλλον μια ξεχωριστή εθνότητα και κατά πάσαν πιθανότητα εξισλαμισθέντες Αρμένιοι. Στην επιστροφή μετάβαση στο Παζάρ, στην Αθήνα, όπως λέγεται από κάποιο Ναό που υπήρχε προς τιμή της Θεάς Αθηνάς.

Επιστροφή στην Ριζούντα. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

10η ημέρα: ΡΙΖΟΥΝΤΑ - ΜΠΟΛΟΥ (900 χλμ.).

Πρωϊνό. Αναχώρηση μέσω των πόλεων της νότιας Ποντικής και άφιξη το βράδυ στο αρχαίο Βυθίνιο. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

11η ημέρα: ΜΠΟΛΟΥ - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ (270 χλμ.)

Πρωϊνό. Αναχώρηση και μετά από ένα όμορφο ταξίδι άφιξη στην Πόλη. Γεύμα.

Το απόγευμα βόλτα με ιδιωτικό πλοίο στις ακτές του Βοσπόρου. Επιστροφή στην Πόλη. Προαιρετικό δείπνο. Διανυκτέρευση.

12η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πρωϊνό. Προσκύνημα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, στην Αγία Σοφία και στην Μονή της Χώρας με τα γνωστά σε όλο τον κόσμο ψηφιδωτά. Γεύμα. Το απόγευμα μετάβαση στην αγορά και το βράδυ προαιρετικό αποχαιρετιστήριο γλέντι. Διανυκτέρευση.

13η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πρωϊνό. Αναχώρηση για τα Ελληνοτουρκικά σύνορα. Ελεγχος και αναχώρηση.

 

 

Εκδρομή του Αγίου Πνεύματος

 

1η ημέρα: ΕΛΛΑΔΑ-ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Αφιξη στην Πόλη. Ξενάγηση και προσκύνημα στους Ιερούς Ναούς της Παναγίας στο Μπαλουκλί, στις Βλαχέρενες και στον Πατριαρχικό Ναό του Αγίου Γεωργίου. Γεύμα. Τακτοποίηση στο ξενοδοχείο. Το

βράδυ προαιρετική διασκέδαση με φαγητό σε κοσμικό κέντρο της Πόλιης με παραδοσιακή Τουρκική μουσική και «πολίτικους μεζέδες». Διανυκτέρευση.

2η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πρωϊνό. Ξενάγηση στον Βυζαντινό Ιππόδρομο, Θεοδοσιανά τείχη, Αγία Σοφία και Μονή της Χώρας. Γεύμα. Μετάβαση στην «κλειστή αγορά» και το απόγευμα επιστροφή στο ξενοδοχείο. Το βράδυ προαιρετική διασκέδαση σε κέντρο με φαγητό και ποτό, φολκλορικά συγκροτήματα και ζωντανή μουσική. Επιστροφή στο ξενοδοχείο. Διανυκτέρευση.

3η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πρωϊνό. Ολοήμερη εκδρομή στα Πριγκηπόνησα . Πρώτη μας στάση η Χάλκη, με την Θεολογική Σχολή, τις αίθουσες, τις τάξεις, το Μοναστήρι της Αγίας Τριάδος. Στην συνέχεια μετάβαση στην Πρίγκηπο. Γεύμα και επιστροφή στην Πόλη. Διανυκτέρευση.

4η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ-ΕΛΛΑΔΑ

Πρωϊνό. Επιβίβαση στο λεωφορείο με προορισμό τον Κεράτειο Κόλπο. Επιβίβαση σε ιδιωτικό πλοίο και  περιήγηση των δύο ακτών του Βοσπόρου θαυμάζοντας τα θέρετρα και μαθαίνοτας την ζωντανή ιστορία των παράκτιων Ελληνικών κοινοτήτων. Γεύμα και αναχώρηση για την Ελλάδα.

 

 

Πάσχα στην Κωνσταντινούπολη

 

1η ημέρα: ΑΘΗΝΑ- ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Συγκέντρωση στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. Επιβίβαση στο αεροπλάνο και άφιξη περίπου στις 10.00 στην Πόλη. Συγκέντρωση και ξεκινάμε για την προσκυνηματική μας μετάβαση στους ιερούς Ναούς της Παναγίας στο Μπαλουκλή, στις Βλαχέρενες, καθώς και στον Πατριαρχικό του Αγίου Γεωργίου. Μετά

βαση στην «κλειστή αγορά» για τις πρώτες μας αγορές και μετά τακτοποίηση στο ξενοδοχείο μας. Το απόγευμα μετάβαση σε Ορθόδοξο ιερό ναό για να παρακολου θήσουμε την Ακολουθία των Παθών. Δείπνο. Επιστροφή στο ξενοδοχείο. Διανυκτέρευση.

2η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ

Πρωϊνό. Ξενάγηση στα Θεοδοσιανά τείχη, στον Βυζαντινό Ιππόδρομο, στο τέμενος του Σουλτάν Αχμέτ, στην Αγία Σοφία και στην Μονή της Χώρας με τα περίφημα ψηφιδωτά που ανάγονται στην εποχή της πρωτοβυζαντινής και μεσοβυζαντινής περιόδου με την γνωστή θεματολογία της από την Παλαιά και Καινή Διαθήκη. Τέλος επίσκεψη στο μουσείο Τόπκαπι και μεσημβρινό φαγητό. Επιστροφή

 

 

 

 

 

 

 

 

στο ξενοδοχείο και μετάβαση στην Εκκλησία για την Ακολουθία του Επιταφίου. Προαιρετική βραδινή έξοδος σε ρετρό μαγαζί στο Πέρα με παραδοσιακή Τουρκική μουσική (κανονάκι, ούτι, ντραμπούσκα, βιολί), φαγητό και ποτό. Διανυκτέρευση.

3η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ (ΠΡΙΓΚΗΠΟΝΗΣΑ).

Πρωϊνό. Αναχώρηση για τον Κεράτιο Κόλπο. Επιβίβαση σε ιδιωτικό πλοίο και μετάβαση στα Πριγκηπόνησα. Πρώτος μας σταθμός η Χάλκη. Ανάβαση και κατάβαση με άμαξες, αφού πρώτα περιηγηθούμε την Ιερά Θεολογική Σχολή με τη γνωστή σε όλο τον κόσμο βιβλιοθήκη, αίθουσα τελετών και την Μονή της Αγίας Τριάδος, που ανάγεται στην εποχή του ιερού Φωτίου. Στη συνέχεια μετάβαση με το ιδιωτικό μας καράβι για την Πρίγκηπο. Μεσημβρινό φαγητό και επιστροφή στην Πόλη. Συγκέντρωση στις 22.45 στην είσοδο του ξενοδοχείου και μετάβαση στην Εκκλησία για να παρακολουθήσουμε την Ακολουθία της Ανάστασης. Μετά το πέρας προαιρετικό δείπνο κατά τα «πολίτικα πρότυπα». Επιστροφή στο ξενοδοχείο. Διανυκτέρευση.

4η ημέρα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ- ΑΘΗΝΑ

Πρωϊνό. Μετάβαση στον Κεράτιο Κόλπο και επιβίβαση σε ιδιωτικό καράβι με σκοπό την περιήγηση των δύο ακτών του Βοσπόρου. Θαυμάζουμε τις δύο ακτές με τα θέρετρα και τα αρχοντικά, τα Βυζαντινά και Οθωμανικά μνημεία, με το φυσικό κάλος και τις παράκτιες Ελληνικές κοινότητες. Προαιρετικό Πασχαλινό γεύμα. Στην συνέχεια αναχώρηση και άφιξη στο αεροδρόμιο Κεμάλ Ατατούρκ με προορισμό την Αθήνα.

 

 

Εκδρομή στην Ιμβρο

1η ημέρα: Συγκέντρωση στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος. Επιβίβαση στο αεροπλάνο και άφιξη στην Αλεξανδρούπολη. Συγκέντρωση και αναχώρηση για τα Ελληνοτουρκικά σύνορα. Ελεγχος διαβατη-

ρίων και αγορές από το κατάστημα αφορολόγητων ειδών. Μετά το πέρας αναχώρηση και άφιξη στο Καμπάτεπε. Επιβίβαση στο πλοίο και άφιξη στην Ιμβρο. Μετάβαση στο ξενοδοχείο. Τακτοποίηση.

Γεύμα. Το απόγευμα βόλτα στην Παναγία και στο Κάστρο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

2η ημέρα: Πρωϊνό. Με τοπικά μέσα μεταφοράς μετάβαση στους οικισμούς Αγιοι Θεόδωροι, Γλυκή Σχινούδι, Αγρίδια κ.ά. Μεσημβρινό φαγητό κατά τη διάρκεια της περιήγησης και επιστροφή στο ξενοδοχείο. Δείπνο. Διανυκτέρευση.

3η ημέρα: Πρωϊνό. Περιήγηση όλου του νησιού και μεσημβρινό φαγητό κατά την διάρκεια της βόλ τας. Επιστροφή στο ξενοδοχείο και δείπνο. Διανυκτέρευση.

4η ημέρα: Πρωϊνό. Αναχώρηση για  το λιμάνι. Επιβίβαση στο πλοίο και άφιξη στο Καμπάτεπε. Στη συνέχεια αναχώρηση και μέσω των πόλεων Καλλίπολης και Κεσάνης άφιξη στα σύνορα. Ελεγχος διαβατηρίων και αναχώρηση για την Αλεξανδρούπολη. Επιβίβαση στο αεροπλάνο και άφιξη στην Αθήνα.